Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Trafik

Nytt tågkaos befaras

SJ: "Det riskerar järnvägens framtid"
2:16 min
Ett av Norrtågs tåg på Botniabanan. Foto: Scanpix

Trafikverket vill satsa flera miljarder på ett nytt signalsystem på järnvägen. Tanken är att det ska göra det enklare att köra tåg över gränserna i EU. Men tågföretag befarar att ett nytt kaos ska bryta ut på spåren.

– Är det något som vi är allergiska mot på SJ, med den historia vi har, så är det plågsamma kundförsök. Det vill vi absolut inte utsätta våra resenärer för. Men vi ser tyvärr att det är ganska låg tillgänglighet i det här systemet, säger Björn Westerberg, ERTMS-ansvarig på SJ.

Trafikverket inför nu ett nytt signalsystem på järnvägen som heter ERTMS och ska göra det möjligt att köra fler och snabbare tåg. Men där systemet har införts har tågtrafiken drabbats av stora störningar. Botniabanan var först i landet att få systemet 2010.

– Systemet var överkänsligt kan man säga, vi fick nödstopp mer eller mindre varannan tur, säger Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg som kör trafik på Botniabanan.

Är det fortsatta problem eller har man löst det här?
– Det är väl inte helt perfekt än, men det har blivit mycket bättre. Men det är uppdateringar i nya system och så vidare. I sommar ska vi stänga Botniabanan för trafik i två veckor för att uppgradera systemet för en ny programvara.

Problemen har nu fått spridning till sträckor även utan ERTMS. Tåg som har utrustningen har fått nödstopp när de kör andra sträckor. Hittills uppstår problem var 300:e mil. Robert Hellström på Transportstyrelsen berättar att tillförlitligheten är sämre än dagens signalsystem.

– Det är ju sämre än det ATC-system som vi har i dag. Det har ju med inkörningsproblem att göra. Det finns ju funktioner som inte är implementerade i systemet ännu, säger Robert Hellström.

Trafikverket har hittills satsat en miljard kronor på att utveckla ERTMS. Men trots inkörningsproblemen fortsätter utbyggnaden. I år öppnas tre nya sträckor och planen är att hela landet ska vara utrustat till 2030. En satsning som kostar 30 miljarder, lika mycket som att bygga höghastighetsbanan Ostlänken. Men tågföretagen vill skjuta systemet på framtiden.

– Vi har sett att det här inte alls är så färdigt som man skulle kunna tro eller hoppas. Det kostar mer och tar mycket längre tid. Så det finns mängder med begränsningar här och det måste göras på ett väldigt bra sätt för att inte riskera järnvägens framtid i Sverige, säger Björn Westerberg på SJ.

FAKTA: Detta är ERTMS

Optisk signal

ERTMS står för European Rail Traffic Management System och är ett nytt signalsystem som är under införande i Sverige. Systemet ska bland annat ersätta dagens signalsystem med optiska signaler. Enkelt förklarat flyttas signalerna utmed banan in fordonens förarhytt. Trafikverket räknar med att få sänkta underhållskostnader med ERTMS. Men tågföretagen måste utrusta sina fordon för att kunna köra på de sträckor systemet införs. Systemet finns i tre versioner eller nivåer. Sverige har beslutat att införa nivå 2 som innebär att hela det befintliga signalsystemet byts ut.

ERTMS ska införas i hela EU och göra det enklare att köra tåg över gränserna än vad som är möjligt i dag. I Sverige har Botniabanan och Västerdalsbanan utrustats. Under hösten 2012 öppnas även Ådalsbanan och Haparandabanan. 2016-2017 beräknas arbetet börja med södra stambanan för att stå klar till 2020-2021. Sträckan Stockholm-Malmö ingår i den så kallade korridor B, som ska göra det möjligt att köra ett och samma tåg mellan Stockholm och Neapel utan byte.

Fram till 2030 ska alla järnvägar i landet utrustas med ERTMS. Projektet beräknas kosta cirka 30 miljarder kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".