Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Det har varit många inkörningsproblem med den nya linfärjan Embla som ska trafikera Hemsön. Foto Ulla Öhman
2 av 2
Det är här inne som det är tänkt att skolbarnen ska kunna vistas under överfarten som tar sex till sju minuter. Men först måste bullernivån ner. Foto Ulla Öhman
Härnösand

För bullrigt på Hemsöfärjan

Anders Wiberg: "Det gör ont i öronen"
1:26 min

Det är så hög bullernivå i passagerarutrymmet på den nya linfärjan Embla som kör till Hemsön att föräldrar vägrar låta sina skolbarn åka med färjan.
Därför måste trafikverket nu köra tre turer varje eftermiddag med den gamla färjan där bullernivån är lägre.

Under tisdag och onsdag är reparatörer från Dockstavarvet på plats för att försöka dämpa bullret inne i den lilla vänthytten. Anders Wiberg beskriver hur det känns när maskinerna är i gång:

– Det gör ont i öronen när man är här inne och man ska inte vara här utan hörselskydd. De säger att det är uppmätt till 110 decibell så nej,  det är inget man ska vistas i!

Nu håller han och en arbetskamrat på med jobbet att försöka dämpa ljudet.

– Vi ska sätta upp dämpplåtar på de fria ytorna. Sen ska vi även isolera taket och sätta dämpplåtar där uppe. Dessutom ska vi sandfylla fundamentet för maskineriet där hydraulmotorerna sitter. Sen hoppas vi komma ner i en lägre bullernivå men jag vet inte om det här räcker.

110 dB brukar jämföras med en motorsåg. Nattklubbar och krogar har en gräns på 100 dB , är det högre så finns det risk för hörselskador.

Dom flesta som åker Hemsöfärjan sitter i sina egna bilar och störs inte av ljudet men varje eftermiddag går det ombord skolbarn på färjan. De måste kliva av skolbussen vid Strinningen på fastlandet, bussen vänder tillbaka medan eleverna själva ska ta sig över med färjan innan de möts av nästa skolbuss som tar de vidare på Hemsön.

När det upptäcktes hur hög bullernivån på den nya färjan Embla är så vägrade föräldrana låta sina barn åka. Därför kör man nu tre turer varje eftermddag med den gamla färjan Nora.

Det finns inga klara gränsvärden  för buller på färjor, säger Peter Sundahl på Färjerederiet som ansvarar för färjetrafiken. Men det har mätts upp för höga bullernivåer på Embla och det är inte lämpligt att vistas i passagerarutrymmet.

– Vi håller på med arbetet nu och sen får det väl göras nya tester när det är åtgärdat. Han säger att det är det finska företaget som har byggt färjan som får stå för kostnaden.

– Det här borde man ha tänkt på när man byggde och beställde färjan, tycker Lars Holmberg som kör färjan. Han säger att överfarten bara tar sex till sju minuter men att det kan behövas någonstans för barnen att krypa in om vädret är dåligt.

Han säger också att man har försökt lägga öronproppar och hörselskydd i väntrummet men att de försvinner.

Nu är det bråttom att få det hela att fungera. På måndag är det nämligen planerat att den gamla färjan Nora ska köras ner till Stockholm.

Fakta om Embla
Byggd 2011 av Uudenkaupungin Työvene OY, Nystad, Finland. Kapacitet 123 passagerare och 24 personbilar.
Byggkostnad: ca 41 miljoner

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".