Foto: Anna Ahlström
Västernorrland

Vill skjuta på starten för signalsystem

Fiaskot för järnvägens nya signalsystem ERTMS på Botniabanan har fått Trafikverket att dra i bromsen. Det nya systemet skulle införas i hela landet med start 2014. Nu vill verket skjuta på starten i flera år.

- Vi vill inte riskera att få trafikstörningar av den storleksordning som vi haft på Botniabanan. Vi föreslår i en rapport till regeringen att starten av införandet skjuts fram med ett par år till 2016-2017, men det innebär inte att systemet inte ska kunna vara fullt utbyggt år 2020, säger Christer Löfving strateg på Trafikverket.

Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg, säger att det verkar klokt att dra i bromsen så att systemet "hinner bli kvitt alla buggar och barnsjukdomar".

-- Vi förbannar vårt öde att vi fått vara pionjärer med ett system som inte fanns färdigt och fungerande utan som utvecklas successivt. Med de erfarenheter som finns från starten på Botniabanan så skulle det bli fruktansvärda problem för trafiken om systemet sattes igång i dag på den tätt trafikerade Södra Stambanan, säger han.

Nu, efter närmare två års trafik, fungerar systemet någorlunda bra på Botniabanan.

-- Våra tåg ska ju även trafikera banor där enbart det gamla ATC-systemet finns - och där är problemen fortfarande omfattande. Det uppstår störsignaler som gör att tågen stoppar ungefär var fjärde mil när det var som värst. Det är ju ohanterligt när våra tåg ska köras 600 mil om dagen, säger Tiderman.

EU har beslutat att det nya trafikstyrningssystem ska vara fullt utbyggt till 2020 på de största och viktigaste järnvägssträckorna i Europa. För Sveriges del gäller det de större järnvägarna söder om Stockholm.

Trafikverket är inte säker på att klara den tidsgränsen, men vill framför allt att starten på projektet skjuts upp, något som infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), är öppen för.

-- Det är rimligt med tanke på de problem som vi hittills sett att införandet skjuts på framtiden. Men om vi skjuter upp det på enda änden kan det få effekter på den andra änden där det finns krav om att systemet ska fungera 2020 - så det är något som måste diskuteras och godkännas inom EU, säger hon.

TT

Tidigare artiklar
 | | 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".