Ingrid Krylén är konsumentrådgivare i Östersund. Foto: P4 Jämtland. Foto: P4 Jämtland
Västernorrland

Oseriösa försäljare siktar in sig på äldre

Sigurd Fredriksson: ”Slutade med kronofogden”
1:01 min

Det blir allt vanligare med oseriösa telefonförsäljare i länet. Det är främst de äldre som får problem, när de utan sin vetskap binder sig till olika abonnemang.

Det är allt fler som känner sig lurade av telefonförsäljare och det är mest äldre som får hem fakturor och olika produkter utan att de medvetet beställt något. Sigurd Fredriksson har en nära anhörig som drabbats.

– Det var ett företag som gjorde porslinsdockor som de skickade ut. Sen kom en docka varje månad, och han fattade inte hur han skulle säga upp abonnemanget. Tillslut hamnade han hos kronofogden, berättar Fredriksson, berättar han.

Äldre i fokus
Konsumentrådgivaren Ingrid Krylén känner igen det här, hon upplever att problemet bara blir värre och att fler företag riktar in sig mot just pensionärer.

– Det verkar så, för när de ringer kan man se att det är till äldre de riktar in sig på. De måste få reda på att de är gamla. Det kan inte vara en slump, menar Krylén.

Ingen ångerrätt
Värst utsatta är de som har skogs- och jordbruksfastighet, för då räknas man som småföretagare och blir av med ångerrätten för avtalen som ingåtts. Blir man utsatt finns bara en sak att göra.

– Bevisbördan ligger hos företaget att ett avtal har slutits. Så har man inte köpt något, var ifrågasättande och säg ifrån bestämt, säger Ingrid Krylén.

Viktor Åsberg
viktor.asberg@sverigesradio.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".