Astrid Börjegren blev mycket förvånad när hon fick en faktura på 14 000 kronor. Foto: Elenor Nordström
Örnsköldsvik

Chockfaktura från telefonförsäljare

Astrid Börjegren: ”Skickade ångerblankett på en gång”
2:01 min

Telefonförsäljarens erbjudande om en karta för 499 kronor, slutade med en faktura på över 14 000 kronor. Och när Astrid Börjegren i Sunnersta utanför Solberg försökte ångra köpet, fick hon blankt nej.

– Det var en som ringde mig och sa att det här är 118 108, och vi kommer att erbjuda dig i dag ett guldpaket. Och det var information om min fastighet här, så jag frågade till slut, är det en karta? Ja, det är en karta svarade han, säger Astrid Börjegren.

Men någon karta över Astrids skogsfastighet dök aldrig upp. Istället fick hon en faktura på över 14 000 kronor i brevlådan. Guldpaketet visade sig vara en slags internettjänst för företagare, med en månadskostnad på 999 kronor, och 12 månaders bindningstid. Inte alls det Astrid trott hon beställt.

– Jag skickade den här på en gång, ångerblanketten. Och så hade vi med text där som Svensk Handel sa att vi skulle skriva. Och här är anmälan till polisen, visar Astrid Börjegren som sparat alla papper och tagit kopior all skriftlig korrespondens.

Att ångra köpet, fick hon inte. Eftersom hon äger skog, räknas hon som företagare, och för företag gäller ingen ångerrätt. Astrid har kontaktat Konsumentverket, Svensk handel och anmält händelsen till polisen. Hon har bestridit fakturan skriftligen, två gånger, men de rekommenderade breven har aldrig hämtats ut, utan kommit i retur.

Företaget har bandat den del av samtalet där avtalet sluts, och där säger säljaren att kostnaden blir 11 000 plus moms. Men det är information som Astrid inte alls känner igen att hon fått, och Svensk handel har fått in många anm älningar om att 118 108 agerar vilseledande. Svensk handel har också satt upp företaget på sin varningslista, över bedrägliga företag, och även polisen känner igen företaget.

Svensk handel och Konsumentverket säger också att det blir vanligare att telefonförsäljare riktar in sig på äldre personer, som av något skäl är registrerade som företag.

Men det är svårt att bevisa att det handlar om bedrägeri i den här typen av fall, och Petter Kjellman på ekobrottsroteln säger att problemet är stort och att möjligheterna att utreda är begränsade. Hans viktigaste råd är att för det första inte ingå avtal över telefon, och för det andra att bestrida fakturan, och det skriftligen.

Astrid Börjegrens faktura på 14 000 har nyligen förfallit, och vad som händer nu vet hon inte riktigt.

– Jag förstår inte det här, säger Astrid Börjegren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".