Foto: Mikael Andersson / SCANPIX
Förmiddag i P4

Snooze - är det bra eller dåligt?

Lena Leissner, läkare: ”Det skapar förvirring i hjärnan”
3:14 min

Många väckarklockor är utrustade med en snooze-funktion som gör att man kan somna om en stund till och så blir man väckt igen efter några minuter. Men hur bra är det att snooza egentligen? Vi frågade sömnforskaren Lena Leissner, överläkare vid neurokliniken i Örebro.

– Nej, bra är det egentligen inte, speciellt inte för folk som har sömnproblem. Har man sömnproblem är det viktigt att hjärnan får ungefär samma signaler varje dag och när man vaknar så är det dags ska man kliva upp, säger Lena Leissner.

Vad är det som händer i kroppen när man snoozar?

– Det skapar en förvirring i den biologiska klockan i hjärnan, då vet den inte om det är dags om den ska sätta igång processen av aktiverande ämnen eller om den kanske ska späda på med de sömngivande ämnena. Det blir en ryckighet i systemet som hjärnan inte mår bra av. Hjärnan tycker om skarpa kontraster, när vi sover ska vi göra det koncentrerat, effektivt, bra och djupt, men när vi är vakna så ska vi upprätthålla en vakenhet en längre tid i sträck.

Men ligga och dra sig, det har väl alla gjort. Betyder det här att det är slut med sköna helgmorgnar om man värnar sin hjärnas hälsa?

– Då kan man unna sig. Sådant kan man unna sig om man inte har sömnproblem, om man tycker att det är skönt. På samma sätt som man kan unna sig att dricka kaffe eller sporta sent på kvällarna. Det kan folk med sömnproblem inte göra däremot, säger Lena Leissner.

Snoozar du själv?

– Nej det gör jag inte. Men det beror inte på att jag har sömnproblem utan det är för att jag inte upplever något behov av att snooza, utan när jag vaknar, då vill jag gå upp, säger Lena Leissner.

Och för den som känner sig sömndrucken och seg på morgnarna har Lena Leissner ett konkret råd.

– Om man varje morgon upplever att det är segt och besvärligt att kliva upp så kan man prova att ställa klockan en kvart eller tjugo minuter tidigare, för då är det fullt möjligt att man rättare prickar in den punkt när man är i ytlig sömn. Sover man några minuter till så kan det bli så att man går ner i ytterligare en sömncykel och kommer ner i djupare sömn och då blir det svårare att vakna, säger Lena Leissner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".