Hastigheten och tyngden på lasten påverkar olycksrisken vid en krock där lastbilar är inblandade. Ändå håller få förare hastighetsgränsen på 80 kilometer i timmen. Foto: Aila Stefansdotter-Franck
Västernorrland

Tunga fordon bryter mot hastighetsgränserna

Enligt en stor hastighetsmätning från Trafikverket kör 70 procent av tunga lastbilar med släp för fort. Johan Olofsson, som är långtradarchaufför i Sundsvall, tror att tidspressen från kunderna är den främsta anledningen.

– Du har bara dina timmar att köra, sedan är det tvärstopp. Kommer du någon minut försent får du flera tusen kronor i böter. Då vill man gärna fram eller hinna så långt som möjligt på den tiden. Du vill inte stå och dona med det hela veckan om kunderna står och skriker efter två dagar, säger han.

I en undersökning av Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen visade det sig att 40 procent av alla tunga lastbilar kör alldeles för fort. Och Trafikverkets siffra ligger på 70 procent.

Magnus Lindholm är olycksanalytiker på Trafikverket och han berättar att många överträdelser är planerade. På en 90-, 110- eller 120-väg ska lastbilarna köra i 80 kilometer i timmen.

Det finns regulatorer som ska begränsa dem från att köra fortare än så, men mätarna är ibland inställda på en högre hastighet. Magnus Lindholm tycker att det är oroande för trafiksäkerheten.

– Med så mycket rörelseenergi som det handlar om med en lastbil på 40 ton, betyder varje kilometer mycket när det gäller minskat krockvåld, säger han.

Johan Olofssons företag har en policy att köra i 83 kilometer i timmen, vilket är tre kilometer över gränsen. Anledningarna är pressen på snabb leverans från kunderna samt konkurrens från utlandet, säger han.

För att få ner hastigheterna måste de två faktorerna försvinna enligt honom, så att alla kör på lika villkor. Nu kör Johan Olofsson fort trots att det är halt väglag och han tänker inte så mycket på riskerna.

– Man blir avtrubbad tror jag. Första gången när snön kommer på hösten tänker man till. Sedan får man tänka sig för också, man håller inte full hastighet i kurvorna. Men vi har ju bett i grejerna, så det går att åka fort. Men man får köra smart, säger han.

Aila Stefansdotter-Franck
aila_stefansdotter.franck@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".