Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 3
Fordonen är Norrtågs, men de körs av operatören Botniatåg. Foto: Maria Ågren/ SR.
2 av 3
Robert Andersson är trött på att tågen inte går som de skall. Foto: Maria Ågren/ SR.
3 av 3
Glenn Edlund är en av många som drabbats av tågstrulet. Foto: Maria Ågren/ SR.
Botniabanan

Var sjätte tågavgång mellan Umeå och Sundsvall ställdes in

Drabbad resenär: ”Funderar på att börja köra bil istället”
1:35 min

Under det sista kvartalet förra året ställdes nästan var sjätte tågavgång in mellan Umeå och Sundsvall. "Vinterrelaterade problem", menar Norrtåg, men resenärena har tröttnat på tågstrulet.

– Det är åt skogen. Jag får ju mycket mindre tid hemma i och med att jag kommer hem senare när jag får åka buss istället för tåg, säger Robert Andersson, som är en av många drabbade arbetspendlare. Att förlora tid hemma tycker han är det värsta med tågstrulet, men också arbetstiden blir lidande.

-- I och med att jag kommer för sent till jobbet tappar jag ju arbetstid, tid som jag sedan måste arbeta igen. Jag är klart besviken.

För många tågresenärer mellan Umeå och Sundsvall har vintern inneburit många inställda turer, ersättningsbussar och lång väntan. Enligt siffror från Norrtåg, som tillhandahåller fordonen, som sen körs av operatören Botniatåg, ställdes alltså nästan var sjätte avgång in på sträckan under de sista tre månaderna förra året.

"Vinterrelaterade problem" heter det på Norrtåg. Och vintermånadrena lämnar sina spår i årsstatistiken - totalt gick 89 procent av tågen som de skulle mellan Umeå och Sundsvall förra året - en bra bit ifrån operatören Botniatågs utlovade 97 procent.

– Jag tycker att det är rätt så dåligt för att man hade ju hela vintern på sig i fjol där man hade väldiga problem. Sedan kom ju vintern i år då det blev precis likadant, säger Glenn Edlund, som är på väg hem från jobbet i Örnsköldsvik. Det är också Monica Henriksson, som har slutat lite på tågen på morgonen.

– Det är ju ganska irriterande när man arbetspendlar och kommer för sent varje dag om det är bussersättning. Det är inte hållbart på någon arbetsplats, så numera åker jag buss på morgonen, så att jag är säker på att jag kommer fram.

Och Susanne Hortell, som också hon arbetspendlar mellan Umeå och Örnsköldsvik, är beredd att ta det ett steg längre, och helt slopa kollektivtrafiken om problemen fortsätter.

– Ibland funderar man på om man skall sluta åka tåg och börja köra bil igen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".