Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Västernorrland

Oklart hur Midlanda drivs vidare utan Härnösand

Publicerat onsdag 10 april 2013 kl 15.18
Ewa Lindstrand: ”Det blir ett ja i fullmäktige i Härnösand”
1:41 min
1 av 3
Ingången till Midlanda flygplats. Foto: Ingrid Engstedt Edfast
2 av 3
Lars Persson (fp), vice kommunalråd i Sundsvalls kommun. Foto: Johannes Skoog
3 av 3
Ewa Lindstrand (S), kommunalråd i Timrå kommun. Foto: Christer Suneson.

Ovissheten är stor om Härnösand kommer att säga nej till ett övertagande av Midlanda. Drar sig Härnösand ur faller kostnaden på skattebetalarna i Sundsvall och Timrå. Men flygplatsen kommer att drivas vidare oavsett besked från Härnösand.

Grannkommunerna Timrå och Sundsvall har redan fattat beslut i fullmäktige att ta över Midlanda. Men avtalen bygger på att alla tre kommuner tar över flygplatsen tillsammans, säger Härnösand nej bryts alla avtal.

– Nu tror inte jag att det blir ett nej, jag är ganska övertygad till 80 procent att det blir ett ja i fullmäktige i Härnösand. Jag tror att politikerna där inser vikten för näringslivets fortsatta utveckling även för Härnösands del, men råkar det bli ett nej måste vi ta ett omtag och det blir andra förutsättningar och då blir vi tidsnödiga, säger Ewa Lindstrand (s), kommunalråd i Timrå kommun.

Ett nej i fullmäktige i Härnösand kan skapa förseningar.

– Jag ser framför mig att Midlanda kommer att finnas kvar i någon form. För Härnösand, Sundsvall och Timrå och kommunerna runt omkring är Midlanda en väldigt viktig pusselbit för vår utveckling. Det får inte ta hur lång tid som helst att komma till det beslutet, säger Lars Persson (fp), vice kommunalråd i Sundsvalls kommun.

I dag drivs flygplatsen av statliga koncernen Swedavia, men staten har sedan många år deklararerat att flygplatsen ska överlåtas till kommunerna. Men efter nästan två och ett halvt års förhandlingar om övergångsvillkoren släpper snart staten allt ansvar för flygplatsen.

– Vi har redan nu sträckt på tidpunkten för ett övertagande. Swedavia ville ha det den första april och nu blir det juni.

Kan ni hamna i ett läge där Midlanda stänger?

– Nej, det är absolut inte ett alternativ. Flera företrädare har klivit fram både i Härnösand, Timrå och Sundsvall och talat om vikten av flygplatsen.

Enligt flygplatschefen Frank Olofsson är det upp till kommunerna att ta över flygplatsen – staten kommer inte att förändra sin utgångspunkt.

– Nej, det tror jag absolut inte.

Swedavia ägde 16 flygplatser innan beslutet att endast tio flygplatser ska finnas i statlig ägo. Nu har fem redan lämnat – och Midlanda står på tur.

– Då skulle deras beslut behöva omprövas, jag ser det som en praktisk omöjlighet, säger Frank Olofsson.

Pontus Hellsén
pontus.hellsen@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".