Arkivbild. Foto: Ingrid Engstedt Edfast
Örnsköldsvik

Örnsköldsviks flygplats först i världen med flygtorn på distans

Örnsköldsvik blir först i världen med att använda helt ny teknik för när flygplan ska lyfta och landa. Det handlar om fjärrstyrd flygledning, med hjälp av kameror på flygplatsen i Örnsköldsvik blir det flygledartornet i Sundsvall som kommer ge direktiv för landningar och starter.

Ett flygplan landar i Örnsköldsvik men ingen sitter i flygledartornet på flygplatsen. Nej, flygledarna befinner sig på 15 mils avstånd i Sundsvall, och de följer landningen på distans. Örnsköldsviks flygplats kommer att bli först i världen med sådan fjärrstyrd flygledning, skriver Ny Teknik i sitt senaste nummer.

Orsaken är att med flygledning på distans kan man spara pengar. Som det är idag kräver en flygplats med gles trafik upp till sex flygledare. Nu kommer ett flygledarteam att kunna betjäna flera mindre flygplatser är det tänkt, och det finns närmare 25 sådana i Sverige.

Men hur går det då till? Allt som sker vid en start och landning fångas upp av 14 högupplösta kameror, som sitter monterade å ett kameratorn ute på flygplatsen. De kan zooma flygplan och olika delar av landningsbanor och uppställningsplatser, och bilderna skickas till flygledarna i Sundsvall. Flygledarna, som sitter framför stora bildskärmar i Sundsvall, kan alltså styra trafiken i Örnsköldsvik.

Systemet har tidigare testats på Ängelholms flygplats, men det ska nu sättas i ordinarie bruk mot slutet av året, förutsatt att tillstånd ges från Transportstyrelse.

Vetenskapsradion
per.gustafsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista