Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
SUNDSVALL

5 000 kunder i Västernorrland berörs fortfarande av Telias störningar

Uppdaterat fredag 9 augusti 2013 kl 06.21
Publicerat torsdag 8 augusti 2013 kl 12.21
Karl Undén: "Vi tappar ganska mycket omsättning"
(1:39 min)
Foto: Berit Roald/Scanpix

Antalet berörda av Telias bredbandsfel har nu minskat från 20 000 till 5 000 hushåll. Antalet företagtskunder som berörs har också minskat. Detta efter att teknikerna lyckats bryta en förbindelse i nätet som gått ner i samband med kortfelet i Sundsvall.

3G- och 4G-nätet i Sundsvall har nu gått upp till normalläge och antalet hushåll med bredbandsfel har minskat till cirka 5 000 från tidigare 20 000. Även antalet berörds företagskunder har kraftigt minskat. Vid 16.30-tiden väntade Telia forfarande på ett kretskort som behöver bytas ut i en knutpunkt i Sundsvall.

– Vi måste skicka efter de kretskorten som vi behöver, säger Hans G Larsson, informationsansvarig vid Telia.

Sundsvall, Härnösand, Sollefteå, Örnsköldsvik och Kramfors berörs av problemet. I Sundsvall berörs både privatkunder, företagskunder och 3G- och 4G-näten. På övriga orter är det framförallt företagskunder som berörs.

– Vi kan aldrig garantera fullständig driftsäkerhet. Dessvärre uppstår ibland störningar, säger Hans G Larsson.

I och med att de internetbaserade tjänsterna inte har fungerat så har butikerna och restaurangernas kortterminaler varit ur funktion under dagen. På Sundsvalls tobaksaffär har man tappat en hel del pengar då terminalerna för Svenska spel inte fungerade tidigare idag.

– Det har påverkat oss ganska mycket eftersom det är rätt så mycket omsättning vi tappat under de här timmarna, säger Karl Undén på Sundsvalls tobaksaffär.

Det skickades efter ett nytt kretskort i går som kom fram på kvällen men även det kortet var trasigt. Nu väntar man på ännu ett nytt kretskort som beräknas komma klockan halv nio på fredagsmorgonen men teknikerna jobbar hela tiden med att försöka lösa problemet på annan väg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".