1 av 2
Matilda Lampinen och Ludvig Ledin-Söderberg går på Vallaskolan i Sollefteå. Foto: Maria Ågren
2 av 2
Anna-lena Brantholm-Lööw, rektor Vallaskolan. Foto: Maria Ågren
Sollefteå

För liten matsal fortfarande ett problem på Vallaskolan

"Vissa får stå och äta för att det inte finns plats"
1:36 min

Det är fortfarande problem med matsalen på Vallaskolan i Sollefteå. Efter en skolsammanslagning blev matsalen för trång, men trots att det har gått två år sedan problemet uppmärksammades har ingen renovering skett.

Hur är situationen på den skola där du går eller har dina barn? Kommentera artikeln.

Skolan har försökt lösa problemet genom ett tidschema för när de olika klasserna får äta, något som Malin Norberg i åttan inte är helt nöjd med

– Man blir jättehungrig och helt skakig på lektionerna, och kunde inte koncentrera sig, säger Malin Norberg, och jämnåriga Matilda Lampinen har fått stå och äta.

När Vallaskolan växte blev kostymen plötsligt för trång. Matsalen var för liten, duscharna i omklädningsrummen få och städningen fungerade dåligt. Sedan dess har duscharna blivit fler och städningen bättre, säger rektor Anna-lena Brantholm-Lööw.

Men matsalen är fortfarande lika liten. Och att bygga om är svår eftersom skolan är så gammal, förklarar Anna-Lena Brantholm-Lööw. Hon tycker att schemasystemet funkar bra.

– Ja, det fungerar betydligt bättre än va det gjorde för två år sedan. enligt kökschefen var det en stor förbättring redan till förra året.

Men vad eleverna tycker om modellen med matschema, vet inte Anna-lena Brantholm-Lööw.

– Jag har inte ställt den frågan direkt så, det får man läsa av på annat sätt.

Ludvig Ledin-Söderberg går i åttonde klass på skolan, och han tycker inte att matsschemat är bra.

– Det fungerar inte så bra, säger han.

 Han får medhåll från Melanie Mohlin.

– Vissa dagar fungerar det och vissa dagar inte.

Anna-Lena Brantholm-Lööw menar att matschemat är den bästa lösningen under dagens förutsättningar, och att det annars skulle krävas mer radikala åtgärder.

– Om det uppfattas som ett problem är ju svaret större lokaler eller färre elever.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".