Foto: Samed Salman/Sveriges Radio
KRAMFORS

Ådalsskolan tar fram ny app för undervisning

Peyman Vahedi: "Vi ska hitta drivkrafterna hos eleverna"
4:43 min

Lärare och elever på Ådalsskolan i Kramfors ska ta fram en app som ska användas i undervisningen. Skolan satsar i höst på Gamification, som innebär att koncept och mekanismer från datorspel ska användas inom undervisning.

Är det rätt att satsa på mer teknik i skolan? Kommentera artikeln.

– Vi ska hitta drivkrafterna som finns hos unga som spelar och försöka applicera de drivkrafterna på utbildning, säger Peyman Vahedi, rektor och initiativtagare till satsningen.

Projektet delfinansieras av Länsstyrelsen, men arbetet med att utveckla appen sker på skolan.

– Lärarna ska mata in innehållet, så det uppfyller kravet på utbildning och undervisningen, säger Peyman Vahedi.

Från och med i år kommer alla elever på skolan att ha en egen surfplatta.

– Det gör att vi känner oss redo att ta nästa steg, säger Peyman Vahedi.

Det handlar inte om att ta in spel från speltillverkare, utan använda tekniken i vanliga ämnen som matte, svenska och engelska.

– Det kan vara för att eleverna ska få bättre koll på hur de ligger till i ett ämne och om de är redo inför ett prov som är på gång, säger Peyman Vahedi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".