Sämre tider för callcenter-branschen i Norrland

Flera företag väljer att flytta sin kundservice närmare huvudkontoren, och det drabbar mindre callcenter på landsbygden.

Ett exempel är Resultat Marknadskommunikation med kontor i Härnösand, där 25 personer varslades efter att den största kunden flyttat sin kundservice till Stockholm.

Det är en del av en tydlig utveckling, enligt Peter Öster, VD för Resultat Marknadskommunikation.

Att stora företag lagt ut telefontjänster på ett kontaktcenter, eller ”callcenter”, som inte behöver ligga helt nära verksamheten, har skapat arbetstillfällen i glesbygden under flera år.

Västernorrland är ett av länet som varit  speciellt gynnat.

Men nu märks en trend att stora företag med externa kontaktcentrum väljer att flytta sin kundservice till storstadsregionerna. Där finns ofta företagens huvudkontor, och företagen vill ha närmare till sin kundservice.

Det för med sig att många kontaktcenter väljer att etablera sig i Mälardalen och i storstadsregionerna, och etableringarna i Norrland blir färre. Det säger Ingrid Nordström på Tjänstemannaförbundet HTF.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".