Navios Lumen som lastas där den ligger ankrad en dryg mil utanför Åstön

Därför ligger jättefartyget utanför Medelpads kust

Kan lasta 180 000 ton
5:12 min

Sedan i helgen har nästan 300 meter lastfartyg legat för ankar utanför Medelpads kust. Många har undrat varför det ligger där, men varken Kustbevakningen eller Sundsvalls hamn har kunnat ge besked.

Efter Tres reporter Tobias Edlund dök ner i mysteriet.

Det är inte litet, det röda lastfartyg som sedan i helgen synts i havet utanför Sundsvall. Grekiskägda Navios Lumen är 292 meter lång, bred som en fotbollsplan och kan lasta över 180 000 ton. Men varför har hon egentligen lagts sig utanför Medelpads kustband?

Bästa vyn över den nya gästen har man nog från Sven Janssons veranda, på Åstön utanför Timrå. Han har hållit koll på
fartyget sedan det dök upp vid horisonten i lördags.

- Det är klart att man höjer lite på ögonbrynen när man ser ett fartyg som täcker nästan hela horisonten, säger Sven Jansson.

I sin fågelkikare på verandan har han kunnat se när ett mindre fartyg, bara 150 meter långt, gled upp vid Navios Lumen och började lasta.

Och frågan är ju vad det egentligen är som lastas från den mindre Eira till jättefartyget Navios Lumen? Varken kustbevakningen eller Sundsvalls hamn verkar riktigt ha koll.

Navios Lumens senaste hamn var finska Karleby, eller Kokkola, ungefär mittemot Umeå på den svenska sidan. Och inte där gick jättefartyget obemärkt förbi. TV-kanalen Yle rapporterar om att fartyget som stävade in från Amsterdam är det Största besöket någonsin i Karlebys hamn.
Jag ringer upp Torbjörn Witting som är hamndirektör i Karleby.

- Fartyget gör en så kallad toppningsoperation. Vid kajen i Karleby lastas cirka 110 000 ton och då är fartyget vid maxdjupet i hamnen, som är 13 meter, berättar Torbjörn Witting, som är hamndirektör i Karlebys hamn.

Men 13 meter, det är alldeles för lite för ett fartyg som Navios Lumen. När lasten börjar tynga sjunker det helt enkelt för djupt. För att lasta det sista måste fartyget lämna hamnen och hitta djupare vatten längre söderut, nedanför det havsområde som kallas Kvarken. Till exempel utanför Åstön.

Men vad är det egentligen de lastar?

- Som så många andra fartyg i Karleby lastar det här råmaterial för stålindustrin. Vi har olika sorters råmaterial, bland annat järnmalm, järnpellets och järnkoncentrat, säger Torbjörn Witting.

Enligt Yle lastade Navios Lumens järnpellets som sedan ska skeppas till Turkiet.

Men området det valt att ankra i utanför Sundsvall är inte helt problemfritt, menar Sven Jansson.

- De ligger uppankrade i ett område som är i stort sett minerat. På 50- och 60-talet dumpade man 27 000 tunnor kvicksilveravfall från Sundsvallsindustrierna i det här området. I bästa fall kan de klara sig, men de klarar knappast direktträffar med ankare som säkert väger åtskilliga ton. Ingen tänker sig att det ska ankra upp 300-metersfartyg mitt i den här smeten som ligger på botten, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".