Lagrådsremissen. Foto: SR
Sundsvall

Temperaturen höjs i Sundsvalls och Motalas kamp mot broavgifter

0:31 min

I Motala invigs den nya bron om bara en månad - och mot kommunens vilja ser det ut att bli avgifter från mars nästa år. Betalstationerna är redan monterade och avgiften för personbilar planeras bli tio kronor medan tyngre trafik får betala 100 kronor.

Den avgiften ger kanske en fingervisning hur mycket det kan tänkas kosta att åka över Sundsvallsbron som ska vara klar om två år, 2015. Men de båda kommunerna protesterar ilsket mot regeringen som de menar inte följer ingångna avtal.

Kommundirektören i Sundsvall, Stefan Söderlund, har tillsammans med Motala skrivit ett nytt brev till infrastruktirminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) - ett brev som P4 Västernorrland fått del av:

Motala kommun har tillsammans med Sundsvalls kommun och Sveriges kommuner och landsting fått del av ett förslag till lagrådsremiss för ny lagstiftning om infrastrukturavgifter. Vi ser med stor oro på förslaget eftersom vi fått klart för oss att Trafikverket kommer att tolka den nya lagen på så sätt att man kan frånträda sina, dvs. statsmaktens, åtaganden enligt de avtal man ingått med Sundsvalls och Motala kommuner. Det gäller undantag resp. maxbelopp för personbilar på de broar som nu byggs över Sundsvallsfjärden och Motalaviken.

Dessa villkor har varit avgörande för kommunernas medfinansiering och medverkan i projekten. Om avgifter införs utan att villkoren beaktas, anser Motala och Sundsvalls kommun att ett avtalsbrott föreligger. Miljökvalitetsnormerna riskerar att även fortsättningsvis överskridas i våra stadskärnor när en stor del av trafiken väljer bort de dyra bropassagerna. Men framförallt väcker detta en diskussion om statens pålitlighet som avtalspart gentemot kommunsverige.

Vi anser att det borde vara viktigt för regeringen att få kännedom om detta innan förslaget lämnas vidare. Vi önskar därför få ett möte eller annan kontakt med ansvarigt statsråd så snart som möjligt.

Lars Persson (FP) är det kommunalråd i Sundsvall som varit tydligast i sin kritik mot regeringen. När han i måndags (2 sep) var gäst i Efter Tre sa han att inte ens tio kronor i broavgift för personbilar accepteras.

- Det är tio kronor för mycket.

Han är bekymrad över det underlag till proposition som regeringen filat på och som i morgon fredag går till lagrådet för granskning. Också det underlaget, daterat 6 september, har P4 Västernorrland tagit del av. Detta är sista steget innan propositionen rulla vidare till riksdagen och klubbas. De 262 sidorna behandlar aspekterna på avgifter på vägar och broar och en väsentlig del är att införa en EU-lag (eurovinjettdirektiv 62/1999):

"...Eurovinjettdirektivet måste genomföras i svensk rätt när avgifter på broar ska tas ut"

Det betyder att om riksdagen säger ja till regeringens kommande proposition, som den är utformad i remissen, så kan avgifter tas ut på broar och att dessa avgifter ska då tas ut både från tung trafik och personbilar. Det kan i förlängningen betyda att det blir i Sverige precis som i Norge - att nya vägar, broar och tunnlar får avgifter.

Men det kostateras också i remisstexten att det finns avtal:

"Dessa principer har inte fullt ut beaktats vid ingåendet av avtalen avseende de nya broarna i Motala, Sundsvall och Skurusundet."

Frågan är alltså vad ingångna avtal är värda i det här läget när Sundsvalls och Motala kommuner har både Trafikverket och regeringen mot sig. Sundsvall har finansierat bron med 250 miljoner kronor (bron kostar närmare 1,5 miljard kronor) och anser att man har ett bindande avtal att persontrafiken därmed ska vara fri. Just nu ser det blå-gröna styret i Sundsvall ut att fortsätta att ta strid mot den moderata ministern - och ifrågasätter alltså i det senaste brevet om staten alls går att lita på.

Lotte Nord
070 101 55 12

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista