Kasinot har ett stort ansvar men är ingen behandlande enhet

5:39 min

Casino Cosmopols spelansvarsansvarige Håkan Lehnberg säger att kasinot har en stor skyldighet men vill poängtera att de inte behandlar människor utan att mycket ligger på individen.

Kasinots spelansvarsarbete är till stor del uppsökande verksamhet. Det kan bli ett samtal som sker lite på sidan om så inte andra gäster märker något.

– Vi frågar dem hur spelet går och hur det känns. Vi berättar att man kan stänga av sig själv eller göra en besöksbegränsning så man inte kan gå in så ofta. Det bygger på frivillighet och det ska nog vara så, säger Håkan Lehnberg.

Hur lång tid tar det innan ni reagerar?

– Det kan vara en gäst som varit hos oss läge som börjar byta humör och spelmönster och då kan det ta lite längre tid. Men det kan gå snabbt till första samtalet med oss. Ibland sker det redan efter ett par besök. 

250-300 samtal av det här slaget genomförs vid kasinot i Sundsvall årligen.