Krönikör Tomas Melander. Foto: Ann-Charlotte Carlsson/SR

Krönikör Tomas Melander: Vad gör alla dessa kommissioner med demokratin?

3:52 min

PISA rapporten har rört upp skolvärlden men inte minst den politiska diskussionen. Skolan är för viktigt för att partipolitiseras anser Tomas Melander i dagens krönika. Han ifrågasätter också detta ständiga rop på kommissioner och ställer sig frågan; Vad gör kommissioner med demokratin?

Den svenska skolans situation har alltmer trätt fram som en av de viktigaste frågorna inför Supervalåret 2014. Den s.k. Pisa-rapporten redovisade sina resultat den 2 december och innebar för stora delar av det politiska etablissemanget något av en chock och till och med den tidigare så tvärsäkre utbildningsministern var märkbart tagen. Utredningen visar att svenska skolresultat har en fortsatt och dramatiskt nedåtgående trend i ämnena läsförståelse, matematik och naturvetenskap. Att Sveriges resultat dessutom sjunkit tydligare och kraftigare än alla jämförbara OECD-länder.

Möjligen blev chocken runt skolfrågorna förstärkt av krackeleringen av den svenska självbilden som Nordens och möjligen Världens bästa land att leva i.

I alla händelser är det bra att uppvaknandet kom för det har funnits många som talat om den svenska skolans kris i åratal vid det här laget. Talat för döva politiska öron.

Det problematiska, och samtidigt befriande, med Pisarapporten, är att den trasslar till den traditionella svenska partipolitiken.

För efter Pisa-rapporten är det i mina ögon omöjligt att göra den svenska skolan till en fråga om partipolitik. Det är nämligen precis lika oseriöst att från socialdemokratiskt håll påstå att allt är alliansens fel som det är för alliansen att svära sig fri.

Om man dessutom ska ägna tid och kraft åt att käbbla om vems felet är så lär man tappa ytterligare värdefull tid som bör användas till att ta reda på hur det kunde gå så här och vad man ska göra åt det.

Komplexiteten när det gäller skolans problem är oerhört omfattande och innehåller så vitt skilda frågor som kommunaliseringen av skolan, friskolereformen, försämrad status och villkor för lärare, minskat antal lärarledda lektioner, en snabbt föränderlig omvärld med mera.

Att reda ut hur allt detta förhåller sig, och dessutom föreslå kloka åtgärder, är naturligtvis en grannlaga uppgift och definitivt inte något som lämpar sig för en valrörelse med krav på taktiskt rävspel och snabba polemiska effekter. Bara för att man är kritisk till följderna av kommunaliseringen 1992 är det inte vare sig smart eller ansvarsfullt att gå ut med ett ”förstatliga skolan” som quick-fix under supervalåret.

Skolan är en alldeles för viktig fråga för att partipolitiseras. Det kanske tvärtom är så att politiseringen är en av de faktorer som bidragit till var vi står idag.

Därför har frågan om en särskild skolkommission rests från några partier. En bred nationell samlingsutredning över blockgränserna och i samarbete med expertis och forskning inom området får uppgiften att lägga förslag om den svenska skolans framtid.

Samtidigt som jag tror att det är den enda vägen att komma vidare så ringer en liten klocka i mitt huvud. 1992 tillsattes Lindbeckkommissionen för att utreda svensk penningpolitik när riksdagen inte klarade av situationen med 500 % ränta.

Nyligen framförde Riksbankchefen Stefan Ingves i en tidningsintervju ett förslag om en ny kommission om bostäder och bostadsbyggande. Alldeles tydligt pekande på att partipolitiken misslyckats i denna fråga.

Kan vi förvänta oss krav på en kommission gällande infrastruktur nästa gång ett tåg spårar ur på grund av bristande underhåll?

Man kan fundera vad en sådan utveckling egentligen betyder.

Är det tecken på att partipolitiken inte längre förmår omfatta vår allt komplexare verklighet och att världen bara kan bemästras av expertis? Eller att partipolitiken måste professionaliseras ytterligare för att man ska kunna fatta vettiga beslut?

Hur påverkar det då i sin tur demokratin?

Tomas Melander för Efter tre i P4

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista