Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Yvonne Fransson får ofta hjälpa de äldre att ringa. Foto: Stig Edfast

Telefonsvarare innebär ofta problem för äldre

"Vi får ofta hjälpa de äldre att ringa"
1:57 min

Telefonsvarare som tar emot samtal och som ska hjälpa en vidare förekommer numera i alla möjliga sammanhang. För många äldre innebär det här stora problem. Det kan vara svårt att hinna uppfatta och förstå vad man ska göra för att komma dit man vill.

Har du svårt att höra telefonsvarare? Diskutera i kommenteringen!

Yvonne Fransson jobbar på terapin på två äldreboenden i Sundsvall och hon får ofta hjälpa de äldre att ringa.

Snart sagt överallt möts man av automatiska telefonröster, det handlar inte bara om färdtjänst och vårdcentraler. Många företag använder sig av samma typ av tjänster och för många blir detta ett stort problem.

Om man följer instruktionerna korrekt kan man ofta få prata med en mänsklig röst eller bli uppringd senare, men det är inte så lätt alla gånger.

– Det verkar som om dom som tagit fram de här telefonlösningarna inte riktigt är hemma i den äldre generation som nu ska försöka använda dom, menar Yvonne Fransson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".