1 av 8
Imorgon ska den sista brodelen, 90 meter lång, lyftas på. Foto: Ingrid Engstedt Edfast
2 av 8
Imorgon ska sista brodelen lyftas på plats. Foto: Ingrid Engstedt Edfast
3 av 8
Här kommer den sista brodelen. Foto: Ingrid Engstedt Edfast
4 av 8
Ska de sista brobiten passa? Foto: Ingrid Engstedt Edfast
5 av 8
Klockan sju imorgon påbörjas lyftet, som beräknas pågå 10-15 timmar. Foto: Ingrid Engstedt Edfast
6 av 8
Snart är alla delar på plats. Foto: Ingrid Engstedt Edfast
7 av 8
John Löfgren är säkerhetschef vid arbetet med bron. Foto: Ingrid Engstedt Edfast
8 av 8
Sofia de Wall är Kommunikatör för E4-bygget Sundsvall. Foto: Ingrid Engstedt Edfast

Bildspecial: Här kommer sista brosektionen

Sofia de Wall: Som ett barn på julafton
1:16 min

Imorgon, tisdag, planeras den nionde och sista brosektionen, 90 meter lång och 1300 ton tung, på Sundsvallsbron att lyftas på plats.

Sedan i juni 2013 har arbetet pågått med att lyfta de brosektioner som bildar den 1420 meter långa bron ska ska ta E4-trafiken över fjärden.

Vid tidigare brolyft har ett specialkonstruerat lyfttorn använts. Det sista lyftet av mittsektionen sker däremot enbart med hjälp av de två lyftanordningarna som finns monterade på de redan upplyfta brosektionerna. Tillsammans har de en lyftkapacitet på cirka 2600 ton. Även om inte lyfttornet länge används är lyftarbetet både komplicerat och tidskrävande och beräknas pågå nästan lika länge som de tidigare lyften, mellan 10-15 timmar. Lyftarbetet beräknas starta tidigt vid sju-tiden imorgon.

För att skapa utrymme för att kunna lyfta den sista sektionen har resten av bron dragits isär ett par decimeter med hjälp av domkrafter vid respektive landfäste. När mittsektionen är i rätt läge hålls den på plats med hjälp av lyftanordningarna i väntan på att den mäts in och kapas till. Därefter skjuter domkrafterna tillbaka stållådan, som består av totalt 25 000 ton stål, från respektive landfäste. Därefter kan ett  svetsarbetet påbörjas.

– Att nu hela stållådan kommer på plats innebär inte att bron är klar, förklarar ställföreträdande projektledare Mats Lögdahl i ett pressmeddeande.

– Det återstår fortfarande ett omfattande svetsarbete, ett stort antal invändiga installationer och inte minst allt arbete med beläggning, räcken och skyltar. Dessutom ska de 700 meter av Sundsvallsbron som går över land, plus anslutande trafikplatser samt på- och avfartsramper byggas klart innan trafiken kan börja köra på bron. Men nu när den allra sista pusselbiten kommer på plats, kommer det att vara oerhört mäktigt att se Sundsvallsbron sträcka sig hela vägen över fjärden i en mjuk båge! säger Mats Lögdahl.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".