Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Lär dig skejta som Kalla med Susanne Liukkonen

Publicerat torsdag 27 februari 2014 kl 08.53
Susanne Liukkonen: Helst ska du ha en kortare och hårdare skida
4:36 min
1 av 2
Susanne Liukkonen i skidspåret. Foto: Niklas Axelsson/SR
2 av 2
Skate med Susanne Liukkonen. Foto: Niklas Axelsson/SR

Charlotte Kalla gick på treans växel när de andra bara orkade gå på tvåans växel under den oförglömliga OS-stafetten. Men hur gör man egentligen? P4 Västernorrlands träningscoach Susanne Liukkonen ger här en snabbkurs i hur du gör för att skejta som Kalla.  

När man skall skejta, vad behöver man i utrustningsväg?

Skate, eller fri stil, åks lättast på lite kortare skidor utan fästvalla. ca 10-15 cm längre än kroppslängd.

Det är bra med lite högre, stabilare, pjäxor.

Stavarna bör vara lite längre än de klassiska, ca 15-20 cm kortare än din kroppslängd.

Går det använda sina "vanliga" skidor?

- Det går, men de kan upplevas långa och lite klumpiga och det blir lite klurigare att hitta helt rätt med tekniken.

Om man vill kunna göra lite både och, vad skall man ha då? Klassisk eller skate utrustning?

Hel klart klassiska. Det är svårt att få fäste på skateskidor, då det är annan hårdhet.

Hur är det med valla då?

- Skateskidor har glidvalla på hela belaget. Vill man skata på klassiska skidor är det bara att ta bort fästvallan.

Varför skate?

- Det är kul, ger lite fartkänsla, samt variation i träningen. Bra balansträning. Bra komplement om det är svårt vallaföre eller om man inte orkar valla.

Fem olika växlar, hur använder man dem?

- Växlarna använd vid olika lutning och snabbhet i åkpartierna. Snöförhållanden påverkar också vilken växel som lämpligen används. Det optimala är att kunna växla smidigt mellan de olika växlarna för att hålla fart och få flyt i åkningen.

Första växeln

- Används i branta uppförbackar. Liknar saxning, fast du glider på varje skida. Motsatt stav sätts i då skida åker fram.

Andra

- Används i uppförsbackar. Liknar en "paddel" rörelse och du har en sk "hängarm" och en "returarm", även en "hängskida" och "returskida". Du stakar dig på varannat skär. Bra här att lära sig att byta hängarm för att inte bara slita på en sida av kroppen.

Tredje

- Används på platten och i lättare uppförsbackar. Ger otroligt bra kraft. Viktigt med tyngdöverföring och balans. Du står bara på ena foten till du växlar över. Du gör ett stavtag på varje benskär. Liknar stakningen på så sätt att det blir en rakare stavisättning i desto mer lättåkt terräng.

Fjärde

- Används på lättåkta partier. Där sker stavisättningen ganska likt växel 2 eller stakning men du gör 2 skär på varje stavtag (varannan). Blir mer en "gung" rörelse där du glider ut mer än på 2:an.

Femte och sista

- Används i utförsbackar. Kan göras i ren fartställning där du bara skejtar med benen eller där du hjälper till med armarna i en diagonal rörelse. Som en skridskoåkare gör på upploppet ungefär.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".