Den samiska flaggan hissas i ett gråmulet Stockholm på nationaldagen 6 februari. Foto: SR Sameradion
Foto: SR Sameradion

Forskare vill att skolor använder samisk tematik i undervisningen

Charlotta Svonni: En utbredd okunskap
2:21 min

För att råda bot på okunskapen om samer i Sverige vill forskaren Charlotta Svonni att alla skolor i Sverige använder samisk tematik i undervisningen.

Charlotta Svonni, som är doktorand på Cesam - Centrum för samisk forskning på Umeå universitet,  säger att de samiska barnen inte bejakas tillräckligt mycket i den svenska skolan när det gäller identiteten, språket och kulturen.

– De bejakas i väldigt liten grad om man utgår ifrån läroplanen och hur den oftast tolkas, säger Charlotta Svonni.

Hon menar att det är fullt möjligt att använda ett samiskt sätt att behandla alla ämnen i skolan i alla skolor i Sverige. Och eftersom det finns två folk i Sverige - sedan 2010 är också samer inskrivna i grundlagen - så tycker hon det vore självklart att  det ska finnas en samisk tematik i undervisningen.

– I historia där man kan ge olika historiska perspektiv och lyfta in det samiska, och lyfta in historiska personer, men även i ämnen som hemkunskap, hur ser det ut i traditionella samiska hem, vilken är vanlig samisk mat. Man kan inom musiken plocka in jojken och jojkens betydelse. Inom svenskan där man ska lära sig skriva texter, ha tal, läsa olika böcker, här kan man alltid använda en samisk tematik, säger hon.

På vems bord ligger det att göra något åt det här då?

– Det ligger på riksdagen att man förändrar i lagstiftningen och i läroplanen, så att man lyfter in det samiska, men de snabbaste förändringarna det ligger ju på att lärarna börjar lära sig mer om det samiska, säger hon. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".