Lärare gillar inte betyg

Nu ska länets elever snart få sina betyg, och många har det stressigt. Men det är inte lätt för lärarna heller. Det är svårt att avgöra vilket betyg en elev förtjänar.
-Man funderar nästan varje år, när det är dags för betygen, att ”nä, är det det här jag vill hålla på med”, säger Monica Stenberg, lärare på Bobergsskolan i Ånge.
-Det är det helt klart svåraste i jobbet.

Monica Stenberg använder sig av ett eget system för betygssättning. Hon fyller i elevernas resultat på olika delar av hennes kurser. Resultatet blir ett utförligt schema
- Jag har fyllt i hur många poäng eleverna fått i olika nivåer. Jag har en G-nivå först, och så VG-nivå och MVG-nivå, med svårare frågor. Hur man gör en bedömning av en elev är upp till varje enskild lärare. Kraven på eleverna finns i läroplanen. Den anger vilka kunskaper eleverna ska ha. Men den är ändå svår att förlita sig blint på som lärare.
-Jag tycker den är väldigt tolkningsbar. Det är svårt att göra kriterier som är helt solklara och som alla tolkar lika, säger Monica. Själva analysen av elevernas kunskaper får lärarna komma fram till själva. Monica har utarbetat sitt sätt under många år i yrket.
Hon beskriver hur hennes system fungerar:
- Här har jag fyllt i om en elev som bara haft rätt på G-frågorna till exempel. Men där har jag ändå satt dit några plus-tecken, som en minnesanteckning för mig, så har eleven med sig det till nästa moment.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista