Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolor saknar kompetens för att ta hand om traumatiserade elever

Else-Britt Fjäll: En elev berättade om slagsmål och människor som drunknade
4:12 min
Else-Britt Fjäll, lärare Junsele.
Else-Britt Fjäll, lärare Junsele. Foto: Anna Ahlström/SR

Många barn som nu kommer till Sverige efter att ha flytt från krig och konflikter har med sig traumatiska upplevelser. Barnen ska snabbt in i skolan, men skolorna har ofta inte rätt kompetens för att ge eleverna hjälp och stöd.

Else-Britt Fjäll jobbar som lärare på Junsele skola som tagit emot många flyktingbarn de senaste åren. Många av barnen har kommit via båt över medelhavet.

– Det kom till exempel en flicka som hade sett många släktingar och vänner drunkna på vägen hit. När hon kom hit släppte hon aldrig vår hand.

Else-Britt Fjäll berättar om flera liknande historier om barn som kommit till Junsele. Hon nämner en 8-årig pojke som var utåtagerande och ofta hamnade i bråk i skolan. Hon försökte prata med honom om det, men det var först när hon läste en bok om båtar som hon började förstå. Pojken ställde sig upp och berättade om vad han varit med om.

– Han berättade om knivar, slagsmål och människor som drunknade.

Det är vid dessa situationer som Else-Britt Fjäll känner en maktlöshet och frustration. Hon säger att det inte finns tillräckligt med kunskap inom skolan för att ge barnen rätt stöd och hjälp.

– Kuratorer och sjuksköterskor har inte alltid den kompetensen. Det här är en speciell situation, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".