Ett timmertåg och ett godståg står stilla efter urspårningen. Foto: Niklas Axelsson/SR
1 av 2
Två tåg som står stilla i samband med en urspårning i Töva väster om Sundsvall i mars förra året. Foto: Niklas Axelsson/SR

"Höghastighetståg i södra Sverige får inte ställas mot behov i norr"

Sten-Ove Danielsson (S) Ånge: Jag vill se en helhetsbild för järnvägen
3:09 min

Trafikverket planerar att bygga spår för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Samtidigt behövs omfattande satsningar på järnvägen i norr. Sten-Ove Danielsson, kommunalråd i Ånge, vill därför se en tydlig plan för järnvägen i hela landet. 

Enligt förslaget om satsning på höghastighetståg i södra Sverige rör det en kostnad på mellan 200-330 miljarder kronor. Jämfört med vad det skulle kosta att rusta upp eftersatta järnvägssträckor i Norrland så är det enorma summor, enligt Sten-Ove Danielsson, socialdemokratiskt kommunalråd i Ånge.

– Först förfasades man över Botniabanans 10 miljarder och nu pratar vi 30 gånger mer. Det vi behöver nu är en målbild för 2040 för hela Sverige, säger Sten-Ove Danielsson.

Han tycker inte att kostnaden för höghastighetssatsningen ska tas ur samma pengapott, utan att man i så fall måste hitta en princip för lånefinansiering för de planerna. 

Är det inte bra att man satsar på sträckorna mellan Göteborg, Malmö och Stockholm där det passerar väldigt mycket folk, ur ett nationellt perspektiv?

– Jo men Sverige behöver fler banor och bättre banor, vi har ju banor till exempel Stambanan uppåt Skellefteå där man inte vet om man vågar köra längre. Man måste komma överens över partigränserna över hur vi ska ha det med järnvägen. Nån gång kommer vi inte kunna köra lastbilar som idag. Som det ser ut nu så kan järnvägen bara ta omkring 5 procent av lastbilstrafiken, och man behöver inte ens vara någon utpräglad miljövän för att förstå att det inte håller, säger Sten-Ove Danielsson.

Sten-Ove Danielsson är samtidigt tydlig med att han håller med om att det behövs satsningar på de sträckor där man föreslagit höghastighetståg i södra Sverige. 

– Det behövs satsningar, om det just är snabbtåg det vet jag inte, men det behövs mer banor och det behövs även mellan Stockholm och Göteborg för det är för trångt där, säger Sten-Ove Danielsson.

Den viktigaste satsningen för Västernorrlands del är Ostkustbanan, enligt Ånges kommunalråd. Även om den inte passerar den egna kommunen så är det många kommunmedborgare som har nytta av att kunna färdas snabbare till Stockholm. När det gäller frågan om framtida tågsatsningar ser Sten-Ove Danielsson en fördel i en regionbildning i Norrland. 

– Jag är ingen som jublar över den här stora regionen vi är på väg att bilda, men i de här sammanhangen tror jag att vi fyra norrlandslän kan se till att hålla ihop och få del av det här. Vi är fortfarande en viktig del, vi har gruvnäringen och skogen, säger Sten-Ove Danielsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".