Foto från Ådalsbanan i vinter. Foto: Ulla Öhman.
Foto från Ådalsbanan i vinter. Foto: Ulla Öhman.

SCA-chef kritisk till regeringens tågsatsning i södra Sverige

0:53 min

Samtidigt som det planeras för nya spårbyggen i södra Sverige förfaller delar av Ådalsbanan. Bygga nytt innan man kan underhålla det man redan byggt är en felprioritering, säger Jörgen Bendz, virkeschef SCA.

Norra Ådalsbanan mellan Långsele och Västeraspby trafikeras bara av godståg. Men järnvägen är så i så dåligt skick att den ibland är avstängd, vilket orsakar problem för industrin.

Samtidigt planeras för spår för höghastighetståg i Södra Sverige.

– För mig är det ganska självklart att bygga nytt innan man har säkrat att underhålla det man redan har investerat í det måste vara en felaktig prioritering, säger Jörgen Bendz, som är virkeschef på SCA.

Att åtgärda Ådalsbanan skulle inte kosta så stora pengar, menar Bendz.

– Det är väldigt små pengar som krävs i förhållande till de stora satsningarna som man tänker sig kring höghastighetståg på olika ställen.

Du har tidigare sagt att när man åker Ådalsbana så i princip skakar järnvägen.

– Ja, upplevelsen av de som trafikerar Ådalsbanan i alla fal sommartid, är att banan är så instabil så att den svajar bitvis under tåget när man kör. Vi kör ju tunga godståg, de är tungt lastade med timmer, och då är den här banan i så dåligt skick att den inte ligger helt stabilt på alla delar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista