Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Peder Björk (S) Foto: Sara Johansson/SR
1 av 2
Peder Björk (S) Foto: Sara Johansson/SR
Villa Marieberg Petersvik Foto: TullaMaja Fogelberg
2 av 2
Villa Marieberg är ett av husen i Petersvik som hotas av rivning. Foto: TullaMaja Fogelberg/SR

Gammalt avtal kring Petersvik saknar betydelse enligt kommunalrådet

Peder Björk: Logistikparken står inte och faller med SCA
15 min

Kommunalrådet i Sundsvall, Peder Björk (S), tillbakavisar att det avtal från 90-talet som nu dykt upp i debatten kring Petersvik skulle vara hemligt.

Hur ser du på turerna kring den planerade logistikparken? Kommentera!

Idag ska Petersviksavtalet diskuteras på Sundsvalls kommunfullmäktige och i vårt eftermiddagsprogram hörs även personer som är kritiska till kommunens agerande.

Peder Björk är säker på sin sak.

– Avtalet är varken hemligt eller har varit osynligt. Det har varit synligt, och beslutats nyligen på finansutskottet och kommunstyrelsen.

Kan du ha fattat beslut där inte alla fakta varit på bordet?

– Nej. Vad gäller exploateringsavtalet så var det knutet till en tidigare exploateringsplan som hade ett helt annat syfte. Det var kopplat till att Ortviken skulle bygga ut och att man då skulle fördela kostnaderna mellan kommunen och SCA. Det vi gör nu är något helt annat. Nu ska vi göra en logistikpark och de här två sakerna har inte med varandra att göra.

Så de avtal som funnits, de ska i och med kommunfullmäktige på tisdag (29 mars) helt enkelt bort?

– De tre olika exploateringsavtal som funnits ska nu sammanföras i ett gemensamt avtal. Områdets utveckling har ju gått i en annan riktning.

Det motståndare till utbyggandet av Petersviksområdet hävdar är att SCA enligt avtalet från 1996 skulle stå för alla kostnader i samband med den tunnel man då ville bygga. Är inte det väsentligt om kostnaderna skulle ligga på den industri som vill använda området?

– Ja, det hade varit fullt väsentligt om det vore så om vi skulle ha anlagt den verksamhet vi sa då. Men det vi ska göra nu är att bygga en logistikpark i hela området, inte bara en del. Idag är det en helt annan fråga och avtalet från 90-talet har redan fallit.

Du ringer själv upp P4, Peder Björk, för att ge din version - finns det en nervositet inom socialdemokraterna att planerna kan förändras igen i och med att avtalet från 90-talet dykt upp?

– Jag vill göra tydligt att det är två olika saker som inte hänger ihop som görs gällande bland annat på sociala medier.

Vore det inte bra om industrin som i första hand kommer att använda området också står för en större del av kostnaderna?

– Logistikparken ska stå öppen för hela näringslivet. De som ska nyttja den kommer självklart att få betala för att nyttja den, det gäller även SCA. Där ska finnas en transportled, en väg, samt en järnväg och det ska SCA få betala för det.

Vad handlar det om för summor?

– Det ska regleras i avtal utifrån hur mycket man transporterar. Alla som ska nyttja hamnen kommer att få betala. Det kommer att finnas en prislista

Kommer det att bli en god affär för Sundsvalls kommun?

– Den här affären ger i det korta perspektivet inte några vinster till kommunen i pengar räknat. Vi skapar goda förutsättningar för hela näringslivet i hela regionen.

Så du vet inte om det blir en god affär eller bara kostnader? Sundsvalls kommun som kämpar med att skapa Sveriges bästa skola och har en socialnämnd med stora underskott...

– I det långsiktiga perspektivet ska investeringen betala sig.

När kan det bli ett noll-resultat?

– Vi väntar ju med slutliga beslutet om investeringen, men vi talar om många tiotals år innan det kan bli ett plus- minus när det gäller ekonomi.

Ångrar du något i den här långbänken?

– Jag tycker fortfarande att syftet att skapa goda och bra logistiklösningar är giltigt. Och jag tycker det varit en öppen och transparent process och som gäller fram till vi tar det slutliga investeringsbeslutet.

SCA och Ortviken har sagt (i samband med att en pappersmaskin stängdes i december i fjol) att efterfrågan på papper minskar med tio procent varje år. Det låter då som att Ortviken kan vara borta om tio år?

– Logistikparken byggs för hela näringslivet och står inte och faller med en industri eller ett företag. SCA har en stor verksamhet och investerar 7,8 miljarder i Östrand som ökar behovet för transporter till hamnen i logistikparken.

Har du fått frågor från partikamrater och samarbetspartier kring Petersviksbeslutet på tisdag?

– Nej, inte en enda.

Vad ska hända med husen i Petersvik som kommunen köpt in?

– Vi har erbjudit de tidigare ägarna att förvärva dem och flytta dem därifrån.

Vill du helst att husen plockas ner och byggs upp någon annan stans?

– Skulle någon vara intresserade av det skulle det vara bra.

Sundsvalls kommun skulle ju kunna göra det själv?

– Tror inte det är den mest lämpliga användningen av husen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".