Höjt bensinpris slukar milersättning

Schablonbeloppet för bil i tjänsten, det som brukar kallas milersättning och för resor till jobbet, har skrivits upp med en krona för löneåret 2005. Men samtidigt har bensinpriset stigit med 1 krona och 50 öre.

Och regeringens beslut att höja nivån med en krona milen verkar vila på lös grund. Skatteverket har inte sett någon kalkyl för hur schablonen räknats ut, och inte heller finansdepartementet kan ta fram underlaget.
– Det sker utvärderingar och politiska bedömningar, men sedan den här bedömningen har det skett förändringar, säger Rolf Alsing, rådgivare på Finansdepartementet.

Men ett så kallat ämnesråd på Finansdepartementet som Radio Jämtland pratat med säger att det inte finns någon avsikt att följa prisindex när det gäller bilersättningen. Regeringens ambitioner att hålla nere bränsleförbrukningen spelar också in.

Enligt Motormännens riksförbunds kostnadskalkyl för förra året kommer den totala milkostnaden aldrig ner under 30 kronor och räknar man bort bilens väntade värdeminskning kommer bara det billigaste alternativen ner till 17 kronor, det vill säga årets avdragsnivå. Men i år när ersättningen höjts har i stället bensinpriset stigit.

Enligt Rolf Alsing på finansdepartementet ska schablonen motsvara kostnaderna, men att det är svårt att följa prisutvecklingen.
– Men det säger sig självt att i en marknadsekonomi kan man inte förutse dramatiska prishöjningar, säger han.

Håkan som bor en bit utanför Brunflo tar bilen till jobbet varje dag. Eftersom det inte går några bussar som passar kan han göra avdrag för resorna men 17 kronor är för lite tycker han.

– Det är klart man gör en förlust när bensinpriset sticker iväg, nivån borde hänga med bensinpriset, säger han till Radio Jämtland.