Kommunernas enhetschefer ändrar sig när de kontaktas igen

4:42 min

När P4 Västernorrland konfronterar hemtjänstcheferna med deras egna svar om att vårdtagare kan slippa utländsk personal så ändrar man sig, eller håller sig undan.

Som vi tidigare berättat finns möjligheten för vårdtagare med kommunal hemtjänst att välja bort personal med utländsk bakgrund. Den möjligheten finns, mer eller mindre, i alla Västernorrlands kommuner.

I flera kommuner skapar man även dokument där personal med utländsk bakgrund förbjuds arbeta med vissa vårdtagare. Det visar vår granskning och rundringning till enhetschefer i Västernorrland, där vi utgav oss för att ha en förälder som hade dessa önskemål. I ett dokument kan man bland annat läsa:

"OBS! VILL EJ HA HJÄLP AV UTLÄNDSK PERSONAL.. VIKTIGT ATT DETTA FÖLJS!!"

Lägger på luren eller ändrar sig

När enhetscheferna kontaktades en andra gång och fick veta att föräldern är påhittad och att det i själva verket är P4 Västernorrland som undersöker länets hemtjänster, lät svaren annorlunda.

– Jag kan inte svara på några frågor. Jag säger tack så mycket för samtalet, säger enhetschefen i Sundsvall och lägger på.

Enhetschefen i Kramfors säger att hon inte har tid, men att vi kan återkomma. Vi ringer upp över tio gånger men får aldrig något svar.

När vi ringer upp enhetschefen i Timrå för att ge henne möjlighet att förklara närmare, så berättar hon att de tänker sluta tillmötesgå dessa krav om det bara handlar om personalens bakgrund.

– Jag resonerade att vi försöker tillmötesgå önskemål från brukarna. Det är ju dem vi är här för, säger hon och fortsätter. Kan de inte ta det som erbjuds så får de avsäga sig besöken. Lite så resonerar jag nu i efterhand.

Första gången vi kontaktade enhetschefen i Ånge hörde vi att hon, förutom att tillgodose önskemålen, även tagit hänsyn till dem när det kom till rekryteringen av sommarvikarier.

– Jag förstår att det låter jättedumt. Jag vill ju liksom framföra att jag inte har problem med att ta in svarta. Har jag personer med utländsk härkomst som fyller mina kriterier så måste jag ju självklart anställa dem, säger hon.

– Man försöker alltid tillgodose behoven. Under tiden kommer det ju önskemål från våra 200 brukare att jag vill inte ha den och jag vill inte si. Jag försöker göra mitt bästa för att uppfylla kundens behov, säger hon.

Du sa att du tänkt på det här inför rekryteringen till sommaren för att det varit problem. Kan du förklara vad du menade?

– Jag inte riktigt vad jag menade med att jag "tänkt på". Det vet jag inte ens var jag har fått det ifrån.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista