Kenneth Gravem
Kenneth Gravem Foto: Sveriges Radio

Fick flera parkeringsböter för fel bil

Kenneth: Det innebär problem för oss
0:45 min

För ett år sedan kom första parkeringsboten till Kenneth på en bil i Stockholm som han aldrig hade sett. Sedan dess har han fått ytterligare fyra.

I september 2016 fick Kenneth Gravem ett brev från parkeringsbolaget Europark i Stockholm. Det var böter för en felparkerad bil som Kenneth aldrig hade sett.

– Jag blev fundersam och förbannad, säger han.

Bilen i Stockholm hade samma registreringsnummer som paret Gravem har på deras - men den var från Litauen.

– När parkeringsvakten fyller i boten så har hen missat att skriva vilket land bilen kommer ifrån, säger Kenneth.

Han bestämde sig för att bestrida boten men trots det har samma sak skett fyra gånger till.

– Jag vill inte ha det så här. Det kan ju fortsätta i all oändlighet. Vi måste lägga ner massor av tid på att bestrida varje faktura och vi får svårt att sälja bilen, säger Kenneth. 

Det kan handla om den mänskliga faktorn

Europarks operativa chef i Sverige Fredrik Westergård tycker att det är beklagligt.

– Tyvärr så handlar det om den mänskliga faktorn, vilket vi beklagar. Vi ska såklart se över detta, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".