Johan Nikula, ordförande i Gif Sundsvalls styrelse. Foto: Fredrik Birging/Sveriges Radio
1 av 2
Gif Sundsvalls styrelseordförande Johan Nikula under krismötet. Foto: Fredrik Birging/Sveriges Radio

Gif Sundsvall i ekonomisk kris

Ordförande Johan Nikula: En stark förhoppning är att Emil Forsberg byter klubb
1:39 min

Publiken sviker och det fattas fem miljoner i kassan för Gif Sundsvall. I morse hade klubben ett krismöte där man bjudit in sponsorer, medier och kommunala politiker.

 

– Läget är riktigt allvarligt, riktigt allvarligt. I huvudsak är det sviktande intäkter. För lite publik som drar ner sponsorintresset, säger Johan Nikula, ordförande i Gif Sundsvall. 

Ni hade budgeterat för en publiksiffra runt 5 000. Det låter lite optimistiskt?

– Nje, 2015 hade 5 100 i publik så vi tyckte att det var realistiskt och anställde ytterligare en person på marknadssidan för att åstadkomma det här, men det gick inte vägen, säger Johan Nikula. 

Men ni tror alltså det här går att lösa?

– Ja, absolut, säger Johan Nikula. 

Räknar med fem miljoner i förlust

Klubben räknar med en förlust på ca fem miljoner, något st.nu var först med att berätta.

Pengar man nu vill låna, men Sundsvalls kommun har inte visat något större intresse för den lösningen trots att man inte har några skatte-, leverantörs- eller löneskulder, enligt styrelsens ordförande Johan Nikula.

Klubben hade nästan 28 miljoner kronor i lönekostnader för 2016, och hade budgeterat för ett publiksnitt som alltså inte kunnat infrias.

– Man får vad man betalar för, säger Johan Nikula och syftar då på att lagets tabellplacering ligger i paritet med ekonomin. 

För det är inte bara ekonomiskt som klubben har det kämpigt, utan även sportsligt. Med åtta matcher kvar på säsongen kämpar Sundsvall för att undvika kvalspel och ligger bara tre poäng före Jönköpings Södra som innehar kvalplatsen i botten på allsvenskan.

Klubben har också hoppats på att Emil Forsberg skulle säljas från sin tyska klubb Leipzig i somras, vilket hade gett miljoner till Gif Sundsvall eftersom man är Emil Forsbergs moderklubb. Men om och när Forsberg byter klubb är än så länge skrivet i stjärnorna.

För att jobba in nya pengar har klubben nu rekryterat en ny marknadschef, Peter Ny, som senast kommer från jobb hos AGA Gas. 

Mål att bli mer folklig

Gif Sundsvall har också gjort en marknadsundersökning om klubbens folkliga förankring, där man kan konstatera att Gif Sundsvall inte klarar godkänt i hur viktig man är för befolkningen. Klubbledningen har därför satt upp målet att bli mer folklig och en viktigare samhällsaktör genom att vara ute mer i kommunen och medverka i många verksamheter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".