Lena Bjelkström, rektor Björkbacka skolan och Alby skola samt Monika Isberg rektor Minervaskolan i Ånge.
Lena Bjelkström, rektor Björkbacka skolan och Alby skola samt Monika Isberg rektor Minervaskolan i Ånge. Foto: Ingrid Engstedt Edfast/Sveriges Radio

Lärarna som satte sig i skolbänken för att bli rektorer

Lärarna som blev rektorer: Det kan vara svårt att räcka till
3:56 min

Det råder stor brist på rektorer och skolledare. Ånge kommun löste problemet genom att låta så kallade "förstelärare" utbilda sig till skolledare.

Lena Bjelkström, rektor Björkbacka skolan/Alby skola och Monika Isberg rektor Minervaskolan i Ånge har båda långa karriärer som lärare men när tillfället dök upp valde de att ta steget till rektor och skolledare.

För att få den formella kompetensen har Lena Bjelkström redan gått ett och ett halvt år på den treåriga distansutbildning på Mittuniversitetet. Monika Isberg kommer att påbörja sin utbildning och läsa den parallellt med jobbet som rektor.

– Ja, det var inte självklart i början, säger Lena Bjelkström, jag trivdes jättebra som lärare och förstelärare, men jag har alltid varit en driftig person. Förstelärarna i Ånge kommun har tillsammans drivit utvecklingsfrågor och att leda skolutveckling är samma uppdrag som en rektor har.

Två etablerade lärare som väljer att sätta sig på skolbänken igen och med ett nytt jobb kan nya utmaningar dyka upp, som att vara chef över sina gamla kollegor.

– Det är klart att det kan bli en konflikt, men jag känner ändå mina kollegor ganska så väl och än så länge har det gått bra, menar Monika Isberg.

Varför är rektor och skolledare ett bristyrke?

– Det är ett komplext arbete, vi är både chef och pedagogisk ledare och ibland kan det vara svårt att räcka till.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".