Två bröder läser en serietidning tillsammans. Foto: Hasse Holmberg/TT
1 av 2
Foto: Hasse Holmberg/TT
Martin Ingvar, hjärnforskare.
2 av 2
Martin Ingvar, hjärnforskare. Foto: Isabel Eriksson/Sveriges Radio

Hjärnforskaren om vikten att läsa

"Läsinlärningen är grunden till vår kultur"
2:57 min

Det är höstlov, det som nu också heter läslov. Regeringen har som förhoppning att i stället för att ligga klistrade vid en surfplatta skall höstlovslediga barn i stället läsa.

Martin Ingvar är professor i neurofysiologi och menar att det viktigaste med läsningen är vår biljett in till det abstrakta tänkandet. 

– Förmågan att lösa problem, att förstå symboler och metaforer. Det gör att den tidiga läsinlärningen är grunden till hela vår kultur. 

Att läsa stimulerar hjärnan men vad är det som förbättras? 

– Läsningen är en mängd olika funktioner. Du skall koda av ljudet, kolla upp det mot ett lexikon du har inom dig, det är flera kedjor som skall fungera. Det brukar vi kalla en färdighet, det är något du måste lära dig genom innötning. Den färdigheten måste tränas till expertisnivå så att du kan göra det automatiskt annars förlorar man tankekraft på att försöka förstå vad det står. 

När är det bäst att läsa?

– Alltid. Men allra lättast är det om man ser till att få sin ordentliga träning i fonologisk avkodning mellan fem och sju års ålder, att man är exponerad för språk under hela barndomen. Om man dessutom ser till att ha en lärare som kan det åtta olika stegen och selektivt kan hitta dom barn som har svårt med något av stegen då har man en grund. Det är nämligen tråkigt att läsa om man inte är en bra läsare. Tycker man istället att det är roligt får man sin automatiska lästräning av sin nyfikenhet på texter och böcker. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".