Kontaktcenter Övik
Rose-Marie Näsström och enhetschef Erika Jakobsson jobbar båda vid ett nyöppnat kontaktcenter hos Örnsköldsviks kommun. Foto: Lennart Sundwall/Sveriges Radio.

Kontaktcenter ska ge svar vid första samtalet

Kommunvägledare: Jobbet har blivit roligare
3:19 min

Trött på att bli kopplad lite hit och dit när du ringer din kommun? Bättring lovas nu i Örnsköldsvik där ett kontaktcenter med elva kommunvägledare ska lotsa dig fram mycket snabbare.

I förra veckan startade ett helt nytt kontaktcenter upp i Örnsköldsvik. Kunskapen i form av elva kommunvägledare finns i två olika hus. Dels på Nygatan men framförallt i huset Kronan nära resecentrum. 

– Vi vill hjälpa till redan i ett första samtal att kunna ge ett svar. Vi kan boka en tid till en handläggare och på så sätt korta ned tiderna för våra kommuninvånare, säger Erika Jakobsson, enhetschef för den nya satsningen.

Kommunvägledarna tar också emot besök direkt vid receptionen. Idag har ett 90-tal kommuner ett kontaktcenter. Kramfors nämns av Erika Jakobsson som ett föredöme i branschen.

Bygglov och plats i förskolan nämns som två väldigt vanliga områden när det gäller frågor och besök till kommunhusen.

– Vi ska förstås även ge våra nyanlända en bra hjälp när det dyker upp frågor och därför har vi en anställd som klara av det arabiska språket, fortsätter Erika Jakobsson.

– Jobbet har blivit roligare, säger Rose-Marie Näsström, som är en av de elva kommunvägledarna.

– Det blir ett trevligare samtal när vi inte bara kopplar vidare ett samtal. Nu kan vi hjälpa till redan vid första kontakten där vi kan hitta ett  svar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".