Bildsplitt. Till vänster: Gigantiska rullar med fiberkablar. Till höger: Tonåring sitter i soffa med en ipad. Foto:
Foto: Gunnar Lundmark och Thomas Brun/TT

Fiberföretagen kan bli skadeståndsskyldiga

2:13 min

IP Onlys fiberavtal har en bindningstid på två år och den som vill bryta avtalet i förväg får betala en hög straffavgift. Men företaget kan också bli skadeståndsskyldigt.

I mars har det gått två år sedan företaget IP Only tecknade avtal med kunder i Söråker om att leverera fiber till deras hushåll. Men ännu har man inte satt igång att gräva. Under tiden är kunderna bundna till företaget eftersom man har en tvåårig bindningstid. Den som vill bryta avtalet i förväg får betala en hög straffavgift.

Konsumentverket har kritiserat IP Onlys avtal där man tidigare tog ut en straffavgift på närmare 9 900 kronor för den ville bryta kontraktet innan bindningstidens slut. Där har företaget ändrat sig och sänkt straffavgiften till 6 700 efter sex månader och 4 300 efter fyra månader.

Och avtalets utformning är ett av de problem som anmälts till Konsumentverket och som de har tittat särskilt på, berättar jurist Magnus Karpe på Konsumentverket.

– Det pågår ett arbete som vi har i samråd med branschen där vi tar fram en vägledning hur vi ska se på de här frågorna. Och i den vägledningen gör vi mycket tydligt att det inte ska vara fråga om någon osäkerhet och det ska finnas konsekvenser för företagen om man inte genomför projekten som det är tänkt. Dessutom ska konsumenten få tydlig information om vad som händer, säger han.

Han menar också att även om det här inte regleras i avtalet mellan företaget och konsumenten så finns det bakomliggande lagstiftning som Konsumenttjänstlagen som är tillämplig.

– Det finns regler för om företaget är i dröjsmål. Så kommer man fram till det så finns det möjligheter för konsumenten att få viss ersättning i fråga om skadestånd om man tecknar ett avtal med en annan till exempel, säger Magnus Karpe.

Magnus Karpe menar också att kommunerna genom sina konsumentvägledare kan hjälpa till om man som kund känner att fiberleverantören inte lever upp till sitt åtagande. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista