Elbil laddar el i Härnösand. Foto: Ulla Öhman/SR
Elbil laddar el i Härnösand. Foto: Ulla Öhman/SR

Statligt stöd till elbilar snart onödigt

Petrovic: Elbilen behöver ingen subvention om några år
3:34 min

Regeringen har föreslagit en utökad bonus på 60 000 kronor till de som väljer en el- eller vätgasbil från och med mitten av 2018. Men om sju år kommer inte stödet längre att behövas.

Om Regeringens förslag till stöd för nollutsläppsfordon, det så kallade Bonus Malus, blir verklighet antas försäljningen av framför allt elbilar öka kraftigt.

Stödet till köparna blir från 1 juli nästa år 60 000 kronor och det är en ökning med 20 000 jämfört med idag.

– De statliga pengarna ska finasiera sig själv genom att man samtidigt höjer skatten på nya bensin- och dieselbilar, säger Daniel Petrovic konsult på Sundsvall Elnät.

100 000 laddstationer behövs

När antalet elfordon ökar på vägarna måste också övrig infrastruktur som laddstationer också bli fler, många många fler.

– Prognosen säger att vi måste ha 100 000 laddpunkter i Sverige år 2030. Idag finns bara 3000 av dom, säger Petrovic.

Statligt stöd snart onödigt

Utvecklingen av elbilar gar snabbt och det som de flesta biltillverkare nu fokuserar mycket av sin forskning på. De flesta bilmärken i Europa har också redan lanserat någon sorts elbil eller hybridmodell. Fortfarande är elbilarna dyra om man ser till prestanda och storlek. Men bara om några år spås elbilarna kunna konkurrera på allvar med de fosikdrivna fordonen.

--En prognos från Bloomberg visar att en elbil kommer att vara lika billig som en bensinbil år 2025. Då kommer det naturligtvis också att vara onödigt med statliga stöd till inköpen, säger Daniel Petrovic konsult på Sundsvall Elnät.

Kan bli dieselförbud i städerna

Regeringen har också gett klartecken till landets kommuner att införa miljözoner för att förbättra luftkvalitén i stadskärnorna. I Stockholm finns konkreta planer till år 2020 och även i Sundsvall, som är känd för sin dåliga luft, kan ett förbud för gamla bensin- och dieselbilar bli aktuellt i framtiden.

– Miljözonerna är en förutsättning om luften ska bli bättre i våra städer. Så det kommer att bli mycket intressant hur Sundsvall kommer att göra, säger Daniel Petrovic.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".