Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Tyst räknande i matteboken byttes mot diskussioner i Stöde

Publicerat tisdag 21 november 2017 kl 15.44
Alicia Lundgren: Förut diskuterade vi ingenting
2:33 min
Alicia Lundgren och Axel Tholin.
Alicia Lundgren och Axel Tholin. Foto: Anna Ahlström/Sveriges Radio

Tjejer är bättre än killar på att samarbeta, visar resultaten från kunskapstestet Pisa som presenterades idag. På Stöde skola jobbar man sedan ett par år tillbaka med att förbättra skolresultat genom samarbete och problemlösning.

Kunskapstestet Pisa brukar förknippas med matte, läsning och naturvetenskap, men i den senaste mätningen fick 15-åringarna även visa prov på att lösa problem i grupp. På Stöde skola är arbete med problemlösningen inte nytt, utan där har eleverna sedan ett par år tillbaka gått från att mest bara jobba i matteboken till att diskutera och lösa problemen tillsammans.

– Förut diskuterade vi ingenting, då satt vi bara tyst och jobbade enskilt. När man diskuterar lär man sig mer och tänka på nya sätt, säger eleven Alicia Lundgren, som går i årskurs 7.

Även matteproven diskuteras efteråt för att eleverna ska lära av varandra.

– Det sker ett stort lärande i diskussionerna, om man till exempel diskuterar med en annan elev som har kommit fram till ett annat svar eller har andra lösningar, säger matteläraren Peter Blomqvist.

Eleven Axel Tholin tror att samarbete är viktigt för deras framtiden.

– Det är jätteviktigt för att utvecklas, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".