Angela Nordlander
Angela Nordlander pendlar mellan Örnsköldsvik och Umeå. Foto: Privat.

Tågpendlare anmäler Tågkompaniet till Konsumentverket

Angela Nordlander: Det är stressande när vi missar både studier och arbete
2:55 min

Ständigt inställda tåg eller obefintlig information har fått tågpendlarna mellan Örnsköldsvik och Umeå att fatta pennan och anmäla Tågkompaniet.

Tågpendlarna har inte haft det lätt de senaste månaderna. Många inställda tågavgångar och ersättningsbussar som inte kommer har blivit vardag för pendlarna mellan Örnsköldsvik och Umeå. En Facebook-grupp har startats och där uppmanar man att anmäla alla förseningar till Konsumentverket.

– Vi måste belysa problematiken för Norrtåg så att det förstår själva hur jobbigt det här är, säger Angela Nordlander.

Tågproblemen har eskalerat den senaste tiden men mycket snö och kyla men problemen har enligt pendlaren Angela Nordlander funnits sedan i höstas. Till konsumentverket har hon skickat in alla sms-utskick hon fått sedan den 3 oktober 2017.

– Under hösten har vi tagit varje dag för var den är men det blir ju inga förbättringar, snarare försämringar, säger Angela Nordlander. 

Tågkompaniets avgående VD Mats Gustafsson säger till P4 Västernorrland att han inte vill kommentera anmälan förrän Konsumentverket har kontaktat honom. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".