En bild på encykel, den andra på en man med keps som jobbar på Naturvårdsverket.
Trampar elcyklisten snett om man hävdar att man får cykla i naturen enligt allemansrätten? Foto: Johanna Vackdahl/Sveriges Radio

Dubbla budskap om elcyklar hör hemma i naturen

5:20 min

Naturvårdsverket säger nej. Transportstyrelsen säger ja. Frågan gäller om det är ok att ta sin eldrivna cykel ut i grönskan enligt allemansrätten eller om det är ett lagbrott. Svaret är inte givet, det är lätt att trampa snett.

Frågan som myndigheterna nu funderar på är hur en el-cykel ska klassas. Om det en svagare tramphjälp, 250 watt och med hastighet upp till 25 kilometer i timmen, så säger Transportstyrelsen att det är en "cykel". Och då kan man få trampa den också i naturen enligt allemansrätten.

Men när Naturvårdsverket ser samma motorsvaga modell så ser man ett motoriserat fordon – som därmed inte får föras fram i naturen, ut på fjäll eller leder enligt samma allemansrätt.

– Det finns en oklarhet mellan sedvanerätten allemansrätten och trafikrelaterad lagstiftning vad en cykel egentligen är. En el-cykel är per definition försedd med en motor och där säger allemansrätten att bara den som är icke motoriserad har rätt till naturen, säger Nils Hallberg, miljörättsjurist på Naturvårdsverket.

Så om Naturvårdsverket har rätt i sin bedömning måste varje enskild person som vill trampa en led med hjälp av en el-motor först fråga markägaren om lov.

– Det är inte ovanligt att två myndigheter kan ha olika uppfattning när samhället förändras, teknisk utveckling går framåt så det händer att lagstiftningen släpar efter. I nuläget är det här en gråzon, säger Nils Hallberg.

Hittills har det inte prövats i domstol om el-cyklist har rätt till naturen enligt Allemansrätten.

– Naturvårdsverket ser en ökad förslitning på leder främst i fjällvärlden och med en el-cykel kommer folk längre ut och tidigare skyddade områden nöts. Vi ser att det blir som diken av cyklisterna i blötare partier.

Philip Harlaut är företagare i Åre och som anordnat turer med el-cykel ut på fjället men i år känns det svårt att veta vad som gäller.

– Det är förvirrat. Det finns ju heller ingen skillnad i slitage om man använder en vanlig mountainbike utan motor jämfört med en el-cykel. Man skulle kunna se det som olika typer av växel-system, säger Philip Harlaut, VD Åreguiderna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".