Postnords Sverigechef Annemarie Gardshol på besök i Luleå.
Postnords Sverigechef Annemarie Gardshol på besök i Luleå. Foto: Samed Salman/Sveriges Radio

Postnords vd svarar på kundernas kritik

5:09 min

Nya vd:n Annemarie Gardshol menar att företagets svåra tid beror stora förändringar på kort tid. Flera lyssnarfrågor handlar om försämrad service.

P4 Västernorrland efterlyste frågor från lyssnarna och tog med en bunt till Annemarie Gardshol.

Den första frågan kom från Stefan Bos: Varför anlitar Postnord utländska åkerier med låglöneanställda?

– Vi har många samarbeten med externa aktörer. Vi är väldigt noga med att de vi jobbar med ska ha kollektivavtalsliknande villkor. Det är det som är grunden, men lönesättningen styr vi ju inte, men det är ju en del i vår totala utvärdering. Är det väldigt låga priser till exempel så kan man ju bli lite misstänksam och då tittar vi lite extra noga på det, säger Annemarie Gardshol.

Brev som försvinner med posten är det många som frågar om, ibland har försändelser inte kommit fram alls på över ett år.

– Det är något som gått fel i vårt system. Att brev inte kommer fram är tråkigt och beklagligt. Det man ska komma ihåg är att brev inte är en spårbar tjänst, och då blir det extra frustrerande när de försvinner för då kan vi inte leta efter dem på ett bra sätt.

– Det jag också måste säga är att om man skickar en värdeförsändelse som pengar eller presentkort så ska man välja en spårbar tjänst och då ingår en form av försäkring så vi kan ersätta upp till ett visst belopp, säger Annemarie Gardshol vd för Postnord Sverige.

Lyssnaren Staffan F. Fliesberg efterlyser den möjlighet som fanns tidigare att skicka B-post till ett billigare porto, men B-posten är borttagen eftersom Postnord inte längre har övernattbefordran.

Nu kan man säga att all post är B-post eftersom Postnord jobbar med så kallad 0-2-befordran, det vill säga att posten numera kommer fram två dagar efter att den skickas.

– Det har att göra med att brevvolymerna går ner. Då går också en väldigt viktig intäktskälla ned. Att vi då går från en 0-1-tjänst till en 0-2-tjänst gör att vi kan plocka bort en väldigt dyr sträcka i vårt system. Det är alla brev som vi tidigare har flugit, förklarar Annemarie Gardshol.

Postflyget är således ett minne blott. Nu är det lastbilar och tåg som gäller.

Lyssna på intervjun för fler frågor och svar!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".