Maud Olofsson gick från husmoder till järnlady på bild

2:41 min

Den tidigare centerledaren kände igen sig när Genusfotografen på en konferens i Örnsköldsvik talade om hur snäva könsroller cementeras på foton.

Under konferensen Women with impact, kvinnor med inflytande, föreläste fotografen Tomas Gunnarsson om hur kvinnor och män generellt framställs olika på foton.

Sundsvallsfödde Tomas Gunnarsson kallar sig för Genusfotografen och har många exempel på hur snäva könsroller cementeras av fotografer.

– Hur kvinnor tas ifrån makt på bild, hur kvinnor ska vara sexuella istället för proffs, hur kvinnor förminskas på olika sätt. Medan män ofta får för mycket av det motsatta, att de ska se ut som mördare och se dominanta och överlägsna ut, säger Gunnarsson som exempel. 

Bredvid honom sitter den före detta ledaren för Centerpartiet och en gång Sveriges vice statsminister Maud Olofsson och nickar. 

– Jag känner igen mycket av det där.

När hon började sin politiska karriär beskrevs hon ofta som en husmor och porträtterades med ljuva och varma bilder. 

– Sedan när jag visade mig vara en kompetent politiker som vågade fatta svåra och tuffa beslut, då beskrevs jag som järnladyn med nästan häxliknande bilder, berättar Olofsson.

Varför är det här viktigt att peka på, Tomas Gunnarsson?

– För att bilder påverkar vår människosyn. Hur vi ser på varandra, säger Genusfotografen. 

Lyssna på ljudet för mer uttömmande svar. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista