Kramfors kommun ber inte före detta särskoleelever om ursäkt

4:25 min

Kramfors kommun kommer inte att vidta några åtgärder med anledning av den anmälan som kom från en pensionerad lärare om att barn felaktigt satts i särskola. Vi hade brister i våra utredningar fram till år 2010, men nu fungerar rutinerna, säger skolchef Ulrika Hurdén.

– Visst är det tragiskt om det gjorts fel men om ingen enskild elev gör en anmälan så tycker jag vi lämnar den frågan, säger Ulrika Hurdén, skolchef i Kramfors.

Kramfors kommun fick hård kritik för bristfälliga utredningar som gjordes innan barn skrevs in i särskolan. Det framkom vid Skolinspektionens granskning 2010. Men från 2011 har vi bra rutiner, säger skolchef Ulrika Hurdén.

Anmälan måste komma från elev eller vårdnadshavare

Den anmälan som gjorts till kommunen kom från pensionerade läraren Olle Andersson som hävdar att barn som var besvärliga, mobbade, skoltrötta eller kom från trassliga hem sattes i särskola i Kramfors. Han beskriver flera fall där han anser att elever blivit illa behandlade.

Kommunen har nu utrett hans anmälan och kommit fram till att även om det kan ha skett felaktigheter så vidtar man inga åtgärder nu. Det finns ingen elev eller vårdnadshavare som har gjort en anmälan utan bara en före detta personal, säger Ulrika Hurdén, och därför gör kommunen ingenting mera. 

– Visst är det tragiskt om det gjorts fel, men om ingen enskild elev gör en anmälan så tycker jag vi lämnar den frågan.

Har gått för lång tid

Skolchef Ulrika Hurdén tycker också att det har gått så många år att det är svårt att utreda vad som hände till exempel 2002 då Olle Andersson försökte stoppa en särskoleinskrivning av en pojke som gick i hans klass och hon säger att det borde ha anmälts då.

Enligt Olle Andersson var det ingen som lyssnade på honom trots att han var pojkens lärare och rektorn besökte inte klassrummet för att ta reda på hur det gick för pojken.

Olle Andersson är kritisk till att rektorskompetensen har urvattnats och han anser att kommunen bör be eleverna om ursäkt för hur de behandlades.

I P4 på torsdag morgon framträder en av eleverna som anser att han aldrig borde ha satts i särskolan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista