Midlanda flygplats. Foto Stig Edfast
1 av 2
Midlanda flygplats. Foto: Stig Edfast/Sveriges Radio
Jan-Olof Ehk, Flygsäkerhetschef Luftfartsverket, Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio
2 av 2
Jan-Olof Ehk, Flygsäkerhetschef på Luftfartsverket. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio

Flera driftstörningar i fjärrstyrning av flyg

2:12 min

I snart fyra år har flygtrafiken till Örnsköldsviks flygplats fjärrstyrts från Sundsvall. Nu visar en ny rapport att flera fel förekommit.

– Tre fel har gällt datanätverket, ett fel har gällt en kikarkamera och ett fel orsakades av ett strömavbrott, säger Jan-Olof Ehk, flygsäkerhetschef på Luftfartsverket.

Det ska vid samtliga tillfällen rört sig om så kallade redundanta system, reservfunktioner, och flygsäkerheten ska inte ha blivit lidande.

2017 fattades beslutet att ytterligare fyra svenska flygplatser skulle fjärrstyras, denna gång från Arlanda. I samband med det fick Luftfartsverket i uppdrag av regeringen att göra en konsekvensanalys av flygledning på distans. Planen är att dessa system ska fortsätta utvecklas till att omfatta allt fler flygplatser, något svensk pilotförening är kritiska till.

– Tempot i det här är alldeles för högt. Flyget är oerhört redundansberoende och lägger du flera flygplatser under samma central ökar det sårbarheten om den centralen skulle gå ner, säger Tomas Gustafsson, ordförande i Flygsäkerhetskommittén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista