Ny prismärkning har inte minskat snaskandet

Från och med den 1 juni ska lösviktsgodis märkas med pris per kilo, istället för hekto. Syftet är att konsumenterna lättare ska kunna jämföra med andra varor som till exempel frukt.
Men efter nya märkningen har godisförsäljningen bara minskat marginellt, medan alla godisköpare SR- Västernorrland pratat med är överens om att nya prismärkningen inte har påverkat hur mycket godis dom köper.

Det säger Dan Bryneholt, stormarknadschef på Coop Forum i Sundsvall.

Reporter var Erica Johansson.
Från och med 1 juni i år ska lösviktsgodis alltså märkas med pris per kilo, istället för hekto.
Det enligt en rekommendation som kommer från Svensk Daglighandel, med syftet att konsumenterna lättare ska kunna jämföra med andra varor som till exempel frukt.
Men när Dan Bryneholt, stormarknadschef på Coop Forum i Sundsvall, nu kollar försäljnings-siffrorna, visar dom att försäljningen av godis bara minskat marginellt.