Visste inte hur illa det var

På bolaget Skanova som ansvarar för drift och övervakning av landets telenät var man inte medvetna om att hela 2 000 abonnenter i Västerås saknade telefon.
Sedan i går eftermiddag kan cirka 2 000 abonnenter inte ringa efter att ett knippe kablar klippts av genom en olyckshändelse på ett bygge. Felet tar tid att laga och vissa abonnenter kommer sannolikt inte att kunna använda sina telefoner förrän på torsdag. Men informationen till SOS Alarm om avbrottets totala omfattning kom först i eftermiddags. Skanovas informatör Susanne Stormhoefel förklarar varför informationen dröjde så länge: - Vid första anblick var vår uppfattning att skadan inte var så omfattande, så när vi informerade var det i tron att det var en mindre skada. Först i dag såg teknikerna att runt 2 000 abonnenter berördes och inte ett par hundra som man först trott. - Därav anledningen att vi inte gick ut tidigare - vi hade själv inte vetskap om det, säger Stormhoefel. Skanova ska enligt avtal med SOS Alarm informera om teleavbrott för att larmcentralen ska kunna meddela allmänheten om hur de ska bete sig vid större avbrott. Trots informationsmissen är det enligt Susanne Stormhoefel inget fel på Skanovas övervakningssystem. - Det fungerar precis som det ska, men vi övervakar telestationer, inte kablarna som går ut. Där finns ingen fjärrövervakning, säger hon. Skanova ska nu undersöka om man kan förbättra sina övervaknings- och informationsrutiner.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista