Nya hyresvillkor för butiker upprör

Butiksinnehavare i Västerås och på flera andra orter i landet har reagerat kraftigt mot det brittiska fastighetsbolaget Boultbee. På bara ett par år har Boultbee köpt flera centralt belägna köpcentra i Sverige, och i dagsläget ansöker minst ett 70-tal butiker i bland annat Västerås om medling hos sina respektive hyresnämnder.

En av dem som nu trots allt tvingas flytta sin verksamhet är Stina Hahn-Thiede i Västerås:

– Det är jättejobbigt. Det har jag inte alls räknat med, säger hon.

Stina Hahn-Tiede har haft sin frisersalong på samma adress i Västerås i 22 år till hösten.

– Vi har våra kunder där. Vi är etablerade.

Men någon gång i höst ska salongen ha flyttat eftersom hon och Boultbee inte har kommit överens om nya hyresvillkor. I det här fallet handlade konflikten i första hand inte om hyran utan om öppettiderna. ”Fyra på lördagar och sju på vardagar. Det är väl det vi har reagerat mest på”, säger Hahn-Tiede.

Köper köpcentrum i centrum

Boultbee är ett brittiskt fastighetsbolag som sedan en tid köper centralt belägna nordiska köpcentra och gör om dessa på olika sätt. Det senaste köpet som går igenom i dessa dagar är Centrumkompaniet, med tio köpcentra i Storstockholm. På flera av de orter där Boultbee har funnits ett tag har många butiker av olika skäl reagerat på bolagets nya hyresvillkor och - som lagen kräver, om man vill ha kvar sitt besittningsskydd - ansökt om medling hos hyresnämnden. Det är butiker i exempelvis Gävle, Uppsala, Västerås, Norrköping, Linköping och Löddeköpinge.

– Vi försöker att på bästa sätt utveckla de citykärnor vi äger, säger Nicholas Rutter, pressansvarig på Boultbee Sverige.

– Vi har upplevt att Sverige under de senaste 20 åren har upplevt en större och större och starkare konkurrens från externa köpcentra.

Boultbee kommenterar farhåga

”Marknadshyrorna har släpat efter, för att hyrorna har bundits upp i långa kontrakt”, säger Nicholas Rutter. Den allmänna farhågan bland butiksinnehavare att högre hyror kan leda till likrikting av butiker i kedjor som kan betala för sig, kommenterar Rutter så här:

– Vi söker ju efter en mångfald. Vi tittar ju utifrån varje individuell affärsplan på varje köpcentra.

Kommentar från Svensk Handel

Stora aktörer som vill driva handels- och marknadsplatser gör om platserna för att de ska bli så lönsamma som möjligt, både för dem som har butikerna och för fastighetsägaren, säger Meta Troell på Svensk Handel i en kommentar till reaktionerna på Boultbees begärda hyresvillkor bland handlare i Sverige. Enligt Troell kan höjda hyror bli lönsamma för handlarna.

– Det kan bli det faktiskt. Det beror litet grann på vad man gör mer. En sådan här förändringsprocess, som det är fråga om, är aldrig enkel, säger hon.

Att ge något exempel där Boultbee har gått fram och det har varit lyckosamt kan Meta Troell inte:

– Boultbee är ju en väldigt ny aktör och har 27 centrum nu på två år, kom för två år sedan ungefär till Västerås och Uppsala, men andra stora aktörer har ju gjort sådana här förändringsprocesser och det har ... ja, alla har väl inte varit lyckosamma, men det har inte behövt innebära att man har gjort om allting och alla har varit missnöjda.