1 av 2
Cruising i samband med "Power Big Meet" förra året.
2 av 2

Kritik mot Västerås stads marknadsföring av Power Meet

Västerås stad anklagas nu för att snylta på varumärket ”Power Meet”.

Man gör för mycket reklam, och för fel saker.

- Power Meet - det förstår man nog inte måga gånger i Västerås - det är ett varumärke, ungefär som Volvo och MacDonalds.

Det säger Kjell Gustavsson, arrangören av bilträffen ”Power Big Meet” på Johannisbergs flygfält.

Bakgrunden är att Västerås stad i år satsar mer än någonsin på marknadsföring i samband med ”Power Big Meet”, som drar igång på torsdag.

För första gången har Västerås stad anlitat en reklambyrå, som i sin tur använt en amerikansk tjänst för att sprida pressinformation.

Dessutom har reklambyrån varit i kontakt med alla utrikeskorrespondenter som jobbar i Sverige.

Det har gjort att det internationella intresset för Power Meet är större än någonsin.

Till Västerås väntas ett 30-tal journalister från bland annat New York Post, Der Spiegel och Condé Nast, som ger ut tidningen Vouge.

Men Kjell Gustavsson är besviken över att marknadsföringen har handlat om andra saker än själva bilträffen, som arrangeras på Johannisbergs flygfält.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".