Västeråskvinna fick rätt mot resebolag

En missnöjd kvinna i Västerås har fått rätt i Allmänna reklamationsnämnden mot företaget Alitalia i Danmark. Bakgrunden är att hon i våras köpte fyra flygbiljetter tur och retur mellan Stockholm och Tel Aviv till sig och sina tre barn.

Det hela handlar egentligen om ett borttappat pass och en ledsen elvaåring. För på hemvägen skulle barnen resa utan sin mamma, och därför beställde Västeråskvinnan en så kallad ledsagartjänst för deras räkning.

Trots det blev det problem. För när barnen skulle byta plan i Milano på hemresan, hade den 11-åriga dotterns pass försvunnit. Dottern var säker på att hon hade glömt det på planet, men det gick inte att hitta.

Alitalia gav då Västeråskvinnan två alternativ. Antingen fick dottern åka tillbaka till Tel Aviv, eller åka med nästa plan till Stockholm, det vill säga, om man hittade passet.  Men passet hittades inte, och elvaåringen fick, efter en traumatisk väntan på flygplatsen, återvända till Tel Aviv, där morfadern tog emot. Hennes två syskon reste vidare till Stockholm. 

Mamman tvingades att ordna ett nytt pass till dottern och eftersom dottern nu vägrade att resa ensam hem till Sverige, fick en moster resa med henne.

Västeråskvinnan fick extrakostnader på grund av det som hände, och det ville hon att Alitalia skulle ersätta henne för med 5 000 kronor. Det handlar bland annat om kostnader för dotterns nya pass, ny biljett till henne och till mostern, och om inkomstbortfall för både Västeråskvinnan och hennes anhöriga. Alitalia ville bara betala för dotterns biljett.

Men Allmänna reklamationsnämnden ger nu Västeråskvinnan rätt, och menar att bolaget bör ge henne 5 000 kronor och det utöver ersättningen för 11-åringens nya biljett.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".