Frakt av ammoniak kan vara farligt

Ungefär var åttonde dag fraktas 4000 ton ammoniak från Ryssland genom Mälaren till ett företag i Köping. Skulle fartyget kollidera eller gå på grund och läcka i närheten av tätbebyggt område till skulle det sluta riktigt illa.

Ulf Frick, Kemist på kemikalieinspektionen beskriver värsta tänkbara scenariot.

-Om allt läckte ut samtidigt skulle det ju spridas med vindarna och det innebär att alla som befinner sig ute i närheten av det här molnet skulle andas in det och det skulle förmodlingen bli väldigt många dödsfall, säger Ulf Frick.

Ammoniaken är i flytande form och transporteras i trycktankar på ett kemikaliefartyg. Skulle tankarna skadas och ammoniaken löses i vatten kan delar av Mälaren slås ut.

Företaget Yara AB som är världens största gödselämnesproducent behöver ammoniaken för att producera sprängmedel för civilt bruk, alltså för gruvdrift och tunnlar.

Jan Helge Eriksen fabriksdirektör på Yara AB i Köping är inte alls orolig för att frakta Ammoniak på Mälaren. Det har de nämligen gjort det de senaste 20 åren och de anser att risken med den här typen av transport är extremt låg.

Alternativet är att frakta med tåg och lastbil men fartyg är den allra säkraste metoden att transportera farligt gods.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".