Ett regionaltåg till Stockholm ska snart avgå - enligt tidtabellen?

Tågpendlarna ska få det bättre

En tågpendlare förlorar motsvarande en arbetsvecka i tid på grund av förseningar varje år.

Det är oacceptabelt menar Banverket, SJ och SL som nu tar krafttag för en bättre tåg- och pendeltrafik.

- Vi kan inte vänta på stora investeringar, typ Citybanan, och så där. Vi måste tillsammans med SJ och SL se ”vad kan vi tillsammans göra nu”, säger Pelle Granbom på Banverket.

Att punktligheten ska bli bättre om tio år när Citybanan planeras vara färdig är kanske ingen tröst för de många pendlare som finns i Mälardalen.

Därför presenterade SL, SJ och Banverket under onsdagen 44 åtgärder för att minska förseningarna på kort sikt.

Banverket ska bland annat göra nya mötesstationer, där tågen kan mötas och där snabbare tåg kan köra om dem som är långsammare.

Man ska även bli bättre på underhåll, så att eventuella fel kan åtgärdas snabbare.

Pelle Granbom på Banverket menar att samarbetet kommer att betyda att ett större fokus sätts på resenären istället för på tågen.

SJ hoppas på att minska förseningarna genom att bland annat sätta in alla nya dubbeldäckartåg i trafik. Hittills har de krånglat en hel del, men till årsskiftet hoppas man att alla tågen kan användas. Det kommer även att leda till fler sittplatser.

SJ kommer även att bygga om gamla tåg och utbilda mer tågpersonal.

- Vi har sagt så här att den opunktlighet som vi har idag, som är någonstans 20 procent i högtrafik, den kommer vi åtminstone att halvera, säger SJ:s vd Jan Forsberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".